De amerikanska mätinstrumenttillverkarna Fluke och Hewlett-Packard ska bygga upp en gemensam världsorganisation för marknadsföring och försäljning av enklare mätinstrument.
- Alla vinner på samarbetet: kunderna, distributörerna, Hewlett-Packard och Fluke, förklarade Kees Kokee som är Flukes marknadsansvarige för Europa.
- Vi får tillgång till Flukes distributionsnät och kan nå serviceteknikerna medan Fluke får bättre kontaktyta mot utvecklingsingenjörerna via vår telefonförsäljningsorganisation HP-Direct, förklarade Sam Luke som är HPs europaansvarige för marknadsföring.
Samarbetet gäller nu inte alla instrument. Det handlar om enkla, billigare instrumenten som säljs direkt över disk eller via telefon. Sortiment kommer till att börja med bestå av bland annat Flukes Scopemetrar, den grafiska multimetern och den svenskutvecklade räknaren.
Från HP kommer bland annat oscilloskopen i 54600-serien och den nya logikproben kallad Logicdart.
Företagen förblir konkurrenter på övriga produkter och Fluke fortsätter tekniksamarbetet med LeCroy.
Kommer till höstenFluke har under en längre tid lagt över försäljningen till distributörer och den egna direktförsäljningen är idag mycket liten. I Sverige säljs Flukes produkter av ett 30-tal företag. Tillsammans har de över 200 försäljningsställen.
- Vi ska välja ut en handfull distributörer med rätt kompetens och som dessutom är villiga att satsa, förklarar Jan Bergqvist som är VD på svenska Fluke.
- Vilka det blir hoppas jag är klart till sommaren. Förändringen gör att vi både kan ta andelar från konkurrenterna och dessutom öka den totala marknaden, tror Jan Bergqvist.
- Den gemensamma marknadsföringen och försäljningen drar igång någon gång under hösten och kommer att ske samtidigt över hela Europa, säger Geir Erik Lian som är försäljningschef på HP.
Han vill dock inte ange någon tidpunkt men säger att det ska bli så snart som möjligt men allra senast till årsskiftet.
Per Henricsson