Ett påbud om städning av skrivborden har rört upp damm på Karlskronafabrikerna som legotillverkaren Flextronics nyligen köpte från Ericsson.
"Ordning och reda" är nyckelorden i den amerikanska kontraktstillverkaren Flextronics strategi på den europeiska marknaden. Radioapparater, handväskor, vykort och maskotar hör till de personliga föremål som enligt det nya reglementet ska tas bort från arbetsplatserna.
"Vi är ett skyltfönster!" skriver produktionschefen Bengt Kvisth till de anställda. Kundens intryck blir avgörande för affärerna och de anställda blir "ambassadörer" för verksamheten, står det liksom att det "är av stor vikt att uppträda produktivt och engagerat".
Förslagen har mött viss kritik från anställda som tycker att reglerna är för långtgående, men enligt företrädarna för såväl fabriksledningen som fack så har städningen på det hela taget stöd bland de anställda.
Fackligt stöd
- I allmänhet är det inte så hemskt mycket att hetsa upp sig över. Det beror på hur långt man driver det. Vi får väl markera om man börjar krafsa på den personliga integriteten, säger SIF-klubbens ordförande Sture Persson, som tycker att företaget går för långt om de verkligen kommer att plocka ner familjebilder vid en i övrigt städad arbetsplats.
Christer Sabel som är metallklubbens ordförande tycker att fokuseringen på personliga tillhörigheterna är för stor.
- Redan idag är det ju så att man inte har några egna arbetsplatser, så jag förstår inte hur reglerna kan inkräkta på integriteten.
Produktionschefen Bengt Kvisth vill också tona ner den uppmärksamhet som de nya reglerna har väckt i lokalmedierna. " Storm i ett vattenglas" säger han.
- Det här stressas inte igenom. Det är inte frågan om någon kadaverdisciplin, säger Bengt Kvisth.
Han vidhåller dock att familjebilder inte hör hemma på arbetsbordet. Där ska inte finnas annat än det fabriken säljer, säger han.