Ett centrum för omvärldsbevakning - enligt grundarna det första i världen - har öppnat i KTHs Kistafilial Electrum.
Här ska företag på ett och samma ställe kunna se vilka kurser och tjänster som finns inom "Business Intelligence".
Det är ett antal företag som säljer digitala informationstjänster, konsulthjälp och kurser på temat omvärldsbevakning som har skapat ett gemensamt skyltfönster i KTHs elektronikcentrum. "Swedish Intelligence Center" kallar de sitt kontor, och idén är att det ska bli lättare att sälja tjänsterna genom att kunden snabbare kan hitta just vad hon eller han söker.
Till de företag som finns representerade hör databasleverantörerna Financial Times och Knight-Ridder, mediebevakningsföretagen Observer och Imedia, och konsultfirman Docere. Onlinetjänsterna kan testas på datorer i lokalerna.
Lättare att söka
Att söka i databaser har för en vanlig datoranvändare blivit mycket enklare under de senaste åren. De flesta baser har idag web-baserade gränssnitt, så att man numera kan komma undan utan att lära sig olika krångliga sökspråk - något som var helt nödvändigt för bara något år sedan.