Med kartor och bättre väginformation som blir tillgängliga genom vägverket inom ett år ska den svenska försäljningen av GPS-mottagare för bilen äntligen lossna. Det hoppas bland annat Volvo som säljer sådana.
Detaljrika digitala kartor och ständigt uppdaterad trafikinformation som alltid stämmer - det är vad som krävs för att GPS (Global Positioning System) och andra informationssystem för bilen ska bli populära bland användarna. Det tror bland annat Volvo som nyligen släppt sin produkt RTI (Road and Traffic Information), en informationsskärm som kombinerar satellitbaserad positionsbestämning med ständigt uppdaterad trafikinformation som sänds som data över en radiokanal.
Trafikinformationen och dataunderlaget för kartorna håller vägverket nu på att göra i ordning. Volvos RTI-system använder sig av kartor på CD-ROM. Sex skivor kommer att rymma det mesta av Västeuropa.
GPS och TMCEn annan aktuell händelse som gynnar dem som tillverkar informationssystem för bilar är att man nu lyckats komma överens med bland annat myndigheter och radioföretag över Europa om de sista detaljerna i den så kallade TMC-standarden, Traffic Message Channel.
Standarden innebär att trafikinformation sänds på vanliga radiokanaler över hela Europa. Varje informationspaket är bara 37 bitar långt och innehåller koder som refererar till en plats och en händelse. Koden tolkas i användarens mottagare och görs om till text, bild eller elektroniskt tal. TMC bygger på systemet RDS som funnits sedan flera år.
Runt 65 000 platser och områden finns listade i standarden för varje land. Eftersom informationen är kodad kan en svensk alltid få information på svenska, även vid körning på kontinenten. En svaghet är att listan med alla platser i ett land måste laddas in när man åker över gränsen, men i ett system som likt Volvos baseras på kartor på CD-ROM borde detta inte bli något problem.
Det har talats länge om att navigeringssystemen skulle vara på väg att slå igenom, men det har dröjt och dröjt.Om de nu verkligen skulle få ett genombrott är det troligt att det blir i form av just GPS, baserat på vägverkets kartor, och kombinerat med en TMC-mottagare som förmedlar vägverkets information.
Bland dem som i likhet med Volvo har tagit fram sådana finns Blaupunkt vars produkt bland annat kan låta en elektronisk röst ge köranvisningar under färden om man matar in vart man vill åka. Produkten, som redan finns i Tyskland ska Sverigelanseras på bilsalongen.
Ett annat argument för GPS är att signalerna kommer att bli mer exakta. De satelliter som sänds upp idag har noggrannare klockor som möjliggör positionsbestämning på enstaka centimeter när.
Bättre kartorTill årsskiftet kommer vägverket att vara fullt igång med den heltäckande och "kvalitetssäkrade" väginformation som man med olika intensitet har testat sedan flera år. Den kommer att sändas bland annat över just RDS-TMC.
Längs vägarna i landet finns redan sedan tidigare 600 stolpar med mätutrustning för bland annat vägtemperatur, lufttemperatur och luftfuktighet, och det är bland annat data från dessa som ska ligga till grund för informationen.
Parallellt med det arbetet håller vägverket också på att skapa en så kallad statisk vägdatabas, med information om varje vägsnutt i landet. Den informationen kan sedan, tillsammans med lantmäteriverkets adressregister, komma att ligga till grund för mycket detaljerade digitala kartor.
Arbetet ska vara klart under 1999, men det kommer att göras i faser, och vägverket planerar att uppgifterna ska kunna ligga till grund för kartor över de mest trafikerade områdena redan inom ett år.
Alexander Kristofersson