För Jakob Hatteland Electronic är långsiktighet viktigt. Företaget prioriterar goda relationer med nära samarbete i form av partnerskap, snarare än en kund-leverantör-relation. Det säger Owe Westerberg, vd på Jakob Hatteland Electronic i Sverige.
- Det skall vara kul att göra affärer med oss, säger Owe Westerberg.
En förutsättning för det, menar han, är att ha en god harmoni i företaget. Ett tecken på att man faktiskt lyckats skapa en inspirerande arbetsmiljö är att halva personalstyrkan är tjejer.
Owe Westerberg understryker också att komponentdistribution allt mer blivit en fråga om logistik.
- Vår uppgift är att skapa förenklingar för våra kunder, såsom kortare ledtider.
Trenden att bygga upp komponentlager vägg i vägg med en kunds produktion, så kallade in-plant-store, är däremot inget han tror på. Tvärtom.
- Istället tror jag mer på out-plant-store, alltså att man hanterar minlager hos kunden genom uppkoppling mellan vårt och kundens datasystem.
- När kundens produktionskapacitet går under en viss brytpunkt genereras en order automatiskt i vårt datasystem, varvid vi direkt skickar en leverans, förklarar Owe Westerberg.
Exakt när företaget kommer att kunna erbjuda en sådan tjänst vill han inte avslöja.
- Men det kommer inom en snar framtid.
Vad är er specialitet?- Vi säljer logistikpaket snarare än komponenter.
- En av våra styrkor är vårt egenutvecklade logistiksystem som är speciellt anpassat för komponentdistribution. Trettio personer jobbar med att kontinuerligt utveckla systemet inklusive programvaror, säger Owe Westerberg.
Vilka leveranstider gäller inom Sverige? - Vi gör väldigt få korta affärer. Istället koncentrerar vi oss på långsiktiga relationer, men vill någon ha leverans på 24 timmar är det inget problem.
Hur agerar ni vid komponentbrist?- Framförhållning är A och O. Vårt EDI-system är speciellt anpassat för att handla efter prognoser, så oftast kan vi köpa in komponenter i tid.
- I första hand hjälper vi de kunder som vi har en relation med. Om vi måste försöker vi få fram komponenter via mäklare.
Hur ser ni på behovet av teknikstöd?- Jätteviktigt, därför satsar vi också stora pengar i vårt nya bolag Jakob Hatteland Engineering.
Har distributörer råd med teknikstöd framöver? - Ja, vi tror det. Kunderna betalar inte för teknikstöd, utan det är de fortsatta affärerna vi lever på.
- Ibland har man in-designskydd, vilket innebär att våra marginaler blir något bättre än konkurrenternas.
Hur ser du på Internet?- Vi satsar oerhört på detta område genom vårt egna bolag Jakob Hatteland Computer. Framöver kommer vi att erbjuda handel över Internet. Mycket av utvecklingen kring EDI, Internet och extranet syftar till att ta bort så mycket som möj-ligt av icke värdehöjande transaktioner.
- Elektronisk handel är EDI för oss, men sedan ett år tillbaka jobbar vi med extranet för några större kunder. Via extranet kan man få reda på prognoser, se vad som finns i lager och titta på om godset är på väg. Genom att nätet är kopplat till postens intranet går det att få reda på exakt var godset är samt om och när det levererats.
Hur ser distributionsbranschen ut om tre till fem år? - Jag tror utvecklingen går i dagens riktning. Distributörerna blir ännu mer logistikpartners till kunderna, likaså blir teknikstöd viktigare.
- Goda relationer i botten blir också viktigare. Kund- och leverantörssituation suddas ut, istället blir det tal om partnerskap.
Går det att tjäna pengar på ren komponentförsäljning framöver?- Ja, men det har varit tufft några år. Priserna har gått ner, ner, ner...
- Vårt mervärde är att vi vill ha en helhetsrelation till kunden som företag. Och vi är inte bättre än vår svagaste länk.
Du har sagt att distribution är allt mer en fråga om logistik. Vad menar du med det?- Förut lade kunderna order långt i förväg till vissa förutbestämda veckor, vilket gav till följd att vi ofta fick planera om.
- Idag arbetar vi med prognoser från kunderna. Det betyder att kunden beställer, exempelvis 100 000 komponenter, utan att i förväg exakt bestämma när de skall levereras. När komponenterna sedan behövs levererar vi dem. Ett sådant arbetssätt kräver dock ett avtal med delade risker.
Vilka kunder är viktigast för er? - De stora legotillverkarna och alla svenska elektronikproducenter.
Anna Wennberg