JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Små förbättringar räcker

Det behövs inga superuppfinningar för att det ska vara värt att söka patent.

- Ofta tror folk att det behövs mycket större grejer än vad som verkligen krävs, säger Lena Hagström som är patentutbildare på Ericsson Radio Systems - koncernens enda sådana.

- Många som tittar på vilka patent som finns tänker 'herregud, hur kan man få patent för det här?'.

- Det jag gör är mycket att peppa upp folk och visa att det här går. Och de blir mer och mer medvetna.

Annette Sjöholm på ABB-koncernens patentavdelning resonerar på liknande sätt.

- Man trycker på att det inte bara är Einsteinuppfinningar som kan patenteras utan också små, små förändringar och vidareutvecklingar, säger hon.

Att det inte bara är pengarna som spelar roll för antalet patentansökningar framgår av att ingenjörer på olika avdelningar söker patent i mycket olika utsträckning, trots att den ekonomiska ersättningen när arbetsgivaren tar över rättigheterna är ganska lika mellan olika företag och avdelningar.



Viktigt med uppmärksamhet


- Jag tror att uppmärksamheten är en viktig faktor, säger Annette Sjöholm. Att företaget uppmärksammar uppfinnarna, att man har som policy att lämna in ansökningar och att man när man redovisar verksamheten inte bara nämner att man har en ny grej utan också att man har patentsökt den.

Både Lena Hagström på Ericsson och Annette Sjöholm på ABB tycker sig märka en förändrad inställning till hur viktiga patent är.

- Patent har länge setts som något dammigt, men nu börjar man se det mer som aktier, säger Lena Hagström på Ericsson Radio

- Det har också gjort det lättare att få folk till kurserna.

Men trots talet om en ny attityd till patent har antalet svenska ansökningar hos PRV legat ganska stadigt kring 4 000 i över 30 år.

AK

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)