Att tillverka halvledare ger inte tillräckligt mycket pengar, menar biltillverkande Daimler- Benz och säljer sin kretsdivision.
Det tyska industrikonglomeratet Daimler-Benz har beslutat att sälja halvledardivisionen inom dotterbolaget Temic. I Temic ingår bland andra bipolär- och radiofrekvensspecialisten Telefunken, CMOS-tillverkande Matra MHS, blandsignalspecialisten Dialog Semiconductor, Eurosil, som gör lågenergikretsar, och den världsledande krafthalvledartillverkaren Siliconix.
Intresse för att köpaEnligt Daimler-Benz har dock kretsföretagen i Temic-gruppen inte visat ett så gott resultat som man önskat. Därför har företaget inlett samtal med flera företag som visat intresse för att köpa hela eller delar av Temic. Förhandlingarna kan, enligt en talesman för företaget, komma att resultera i allt från ett samarbete till en total försäljning.
Så sent som i slutet av förra året omorganiserades Temic och två separata halvledarenheter bildades. Den ena för integrerade kretsar med högkvarter i tyska Heilbronn och den andra för diskreta kretsar med högkvarter i kaliforniska Santa Clara. Mindre än hälften av Temics halvledarförsäljning 1996, som uppgick till 865 miljoner dollar, härrörde från integrerade kretsar. Huvuddelen hämtades istället ifrån mindre inkomstbringande kraft-, radiofrekvens- och optoelektroniska diskreta halvledare.
Daimler-Benz är också på jakt efter en partner att dela kostnaderna för Temics bilelektronikdivision, som bland annat gör kontrollsystem för motorer, automatiserade bromssystem, luftkuddar, säten och luftkonditioneringssystem.
Bra skick ger god chansEnligt företaget är dock denna del av bolaget i betydligt bättre skick än halvledardivisionen. Dessutom är den av väsentlig betydelse för koncernen i stort, vilket gör att en försäljning inte är ett lika troligt alternativ. Ett köperbjudande lär dock ha inkommit från det amerikanska bilelektronikföretaget TRW.
Temic har sammanlagt närmare 11 000 anställda över hela världen, 6 500 inom halvledardivisionen. Omsättningen låg under förra året på 2,5 miljarder D-mark. Att företaget gick med förlust är känt, men Daimler-Benz har underlåtit att avslöja med hur mycket.
Gittan Cedervall