JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Spänningen stiger i framtidens bilar

Om tre år tänker Mercedes och BMW lansera de första personbilarna med 42 V matningsspänning. De bilarna kommer att ha en hel rad nya funktioner.


Bilelektroniken står inför så stora förändringar att somliga talar om "42- voltsrevolutionen". Elektroniskt styrda ventiler som optimerar förbränningen, integrerad startmotor och generator med svänghjul, bättre turbo och effektivare luftkonditionering är några nyheter som i första hand spar bränsle.

Vissa nya tillämpningar ger bättre komfort, som aktiv fjädring, bättre temperaturkontroll och radikalt nya möjligheter att göra bilen till ett rullande kontor med allt från mikrovågsugn till videokonferens.

Andra förbättringar kombinerar ökad säkerhet med bättre produktionsekonomi. Till en början handlar det om att ersätta hydrauliska servon för exempelvis styrning med elektriska motorer.



"steer-by-wire"


På sikt talar entusiasterna om helt elektronisk styrning och bromsning, så kallad steer-by-wire och brake-by-wire. Då kan man dessutom få bort styrstången och göra en kaross som kollapsar på ett mer kontrollerat sätt vid en krock.

En förutsättning för nymodigheterna är en högre spänning än de 12 V som dominerat i snart 30 år. Med 42 V spänning kan man i teorin tredubbla effektuttaget.

Mercedes och BMW planerar att lansera de första bilarna med 42-voltssystem redan år 2002. Exakt vilka nya funktioner som ska ingå vill man dock inte berätta idag.

Två organisationer jobbar med standardfrågorna. Den ena leds av tyska biltillverkare och underleverantörer. Den andra organisationen leds av universitetet MIT och domineras av USA-företag.

- Vi följer med i 42 V-utvecklingen, säger Kurt Myhr, ansvarig för el- och elektronikutveckling på Volvo Personvagnar.

- Jag tror de första 42 V-bilarna kan kommer redan om något år. Det hänger på hur snabbt man kan pressa kostnaden, säger han.

Även på Saab förbereder man sig.

- Alla i bilbranschen gör det. Men så länge man har dubbla elsystem blir det ingen revolution, snarare naturlig utveckling, säger Ingemar Söderlund, projektledare för framtida elsystem på Saab Automobile.

Hasse Johansson, vd på Mecel i Åmål, poängterar att de flesta av idéerna har många år på nacken.

- Redan för 12 år sedan jobbade vi med en integrerad startmotor och generator med svänghjul. Den krävde visserligen 300 V, men den gav väldigt snabba starter och man kunde köra kortare sträckor enbart på startmotorn, berättar han.

Han tror dock att genombrottet dröjer lite längre.

- Tidigast år 2005 kommer 42 V att bli det vanliga, säger han.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)