När Paul McCartney åker på turné är det inte osannolikt att hans röst sprids över publiken med hjälp av förstärkare från Lab-gruppen i Kungsbacka, ett företag som vuxit från en hobby till ett av de mest framträdande i sin nisch.
I lunchrummet hos Lab-gruppen hänger en affisch med namnen på de artister och grupper som använder Lab-gruppens slutsteg under sina turnéer jorden runt. Namnen är alla välkända. Förmodligen vet de inte vilka slutsteg som används, det är ljudfirmornas ansvar.
Men hos dem har Lab-gruppen etablerat sig som ett av de riktigt stora namnen, mest för att de bygger förstärkare som väger litet och ger höga uteffekter utan att för den skull bli oerhört varma.
Bakom företaget står Kennet Andersson och Dan Bävholm som arbetat tillsammans i nära 25 år. De började med att bygga mixerbord åt lokala band i mitten av 70- talet.
- Vi var båda radioamatörer och intresserade av elektronik, berättar Kennet.
1979 startades Lab-gruppen och en av de första produkterna blev en gitarrförstärkare. Den fungerade bra, tyvärr blev den alldeles för dyr för att bli någon större succé.
- Men den fick oss intresserade av att bygga förstärkare, fyller Dan Bävholm i.
En dag i början på 80-talet satte de sig på tåget till Stockholm, hyrde ett slutsteg av ledande märke, skruvade isär den och ritade av kretsschemat.
- Vi konstaterade att så skulle vi aldrig bygga en förstärkare, berättar Kennet och skakar på huvudet.
Originell kraftförsörjningLite experimenterande gav lyckade resultat och 1985 kom den förstärkare som blivit Lab-gruppens storsäljare genom åren, SS 1300.
Med den gick Kennet Andersson mot strömmen på mer än ett sätt. Istället för att bygga in en vanlig transformator och bara likrikta spänningen med hjälp av en diodbrygga, några stadiga kondensatorer och möjligen en stabiliserande krets eller två, tog Kennet ett ovanligt grepp: Han byggde en Flybackomvandlare som klarar höga effekter.
- Det ger få delar och framför allt sitter regleringen på primärsidan, förklarar Kennet.
Problemet är att Flyback-aggregat, som sitter i de flesta TV-apparater, inte är kända för att klara höga effekter. Det blir inte effektivt.
- Man brukar säga att de klarar upp till 300 W, fortsätter Kennet, men med bra transformatorer baserade på ferritkärnor kan vi få ned förlusterna så att vi idag kan göra en omvandlare som klarar 10 kW.
Sådana transformatorer går inte att köpa och därför tillverkare Lab-gruppen dem själva. Hittills har det blivit en fem, sex tusen transformatorer. Men Kennet, som står för konstruktionen av själva kraftförsörjningen, nöjde sig inte med det. I den senaste modellen, LAB 4000, sitter dessutom ett musikstyrt step down- steg, som matar förstärkaren med ström allt efter behov.
På det sättet ökar man verkningsgraden och minskar de termiska förlusterna. Detta är också ett switchat steg men det jobbar vid 800 kHz, vilket gett upphov till en del konstruktionsmässiga utmaningar.
- Det gäller att konstruera mönsterkortet så att störningarna tar ut varandra, förklarar Kennet.
Därför använder han inga simulatorer eller automatiserade mönsterkortsprogram. Alla banor läggs för hand i CAD-programmet.
Ytterligare en finess med labgruppens slutsteg är att kylningen sker via speciella flänsar av veckad koppar. Själva tillverkningen av dessa flänsar sker i källaren under firmans lokaler och för att löda samman dem används en gammal pizzaugn.
- Tja, det fungerar, ler herrar Andersson och Bävholm när de ser reporterns något förvånade min.
Diskreta och högljuddaKennet har en tvåårig yrkesskola bakom sig och Dan har visserligen läst några år på Chalmers men han avslutade inte utbildningen. Men det ligger dem inte i fatet.
- Egentligen är det ganska enkla saker vi gör, förklarar Kennet.
- Man kommer ganska långt med Ohms lag, bara man lär sig hur saker och ting hänger ihop.
När man ser huset i Kungsbacka, beläget i ett sömnigt bostadsområde, är det inte alldeles lätt att förstå att här finns ett företag som sysselsätter 35 personer och omsätter 25 miljoner kronor. Det finns inte ens en skylt på taket, bara en liten lapp på dörren.
Men 80 procent av försäljningen sker utomlands och kunderna är alltid kvalificerade användare, det skulle knappast ge något att göra mer väsen av själva företaget.
Förstärkarna, så diskret uppbyggda de än må vara, får stå för det högljudda.
Björn Segerblad