För Hasse Johansson, VD för Åmålbaserade bilelektronikutvecklaren Mecel, är teknikledning nästan synonymt med externa konstruktörsnätverk, men företagets veckomöten spelar också en huvudroll.
- Bilindustrin i sig är så liten, så vi har inte råd att utveckla videosystem och så. Vi måste använda de hårdvarulösningar som kommer från konsumentindustrin och anpassa det till bilen. Där ligger nyckeln till vårt intresse för "Management of Technology" - frågan om hur man snappar upp sådana trender. Man måste knyta ihop olika nätverk: vad händer inom bilindustrin, inom konsumentelektroniken och inom telekom?
Det säger Hasse Johansson, VD för Mecel, ett företag med 60 anställda - de allra flesta välutbildade hård- och mjukvarukonstruktörer. Ena halvan av företaget ligger i dalsländska Åmål, där tonvikten ligger på styrning av förbränningsmotorer. I Göteborg, där företagets andra hälft ligger, handlar det om bilens informationsnätverk som helhet.
Han är väl bekant med termen Management of Technology, teknikledning, och han är själv nära bekant med forsknings- och teknikchefer inom koncerner som Volvo, ABB och Ericsson.
Verksamma i gränslandFör Hasse Johansson tycks begreppet vara närmast synonymt med deltagande i olika nätverk. Företagets verksamhet ligger i gränslandet mellan bil-, konsumentelektronik- och datakomindustrin och det finns många som ligger beredda att köra om den som håller dålig uppsikt i backspeglarna.
- Vi är i behov av att tre parter kommer överens: bilindustrin, systemleverantörerna och tjänsteleverantörer som vägverket och olika trafikinformationsbolag. Management of Technology innebär att vi måste försöka se vart de olika parterna driver i sin teknikutveckling.
Mecel ägnar mycket uppmärksamhet åt att hänga med bland annat i USAs förening för bilteknik, SAE, och utvecklingen av olika ISO-standarder.
- Vi måste också förstå om det dyker upp otraditionella leverantörer. Microsoft, till exempel, har stora planer på att leverera till bilindustrin. Det måste man också försöka förutse genom MoT. Man kan ju se att bilen börjar likna ett datornätverk.
Bygger modulerAndra ingredienser i Hasse Johanssons teknikledning är vad som kallas "Product Portfolio Management" och teknikplaner. Till det förstnämnda hör att försöka modularisera sina produkter - att sätta ihop delsystem som kan återanvändas i olika produkter. På så sätt slipper företaget börja från början med varje ny produkt, men modulerna får heller inte vara så stora att de förhindrar någon kombinationsmöjlighet. Hasse Johansson en jämförelse med legobitar.
När man bestämt sig för produkterna är det dags för teknikplanen.
- Vi kan säga att '2002 gör vi den här produkten med den här tekniken, men 2005 gör vi den 50 procent billigare med den här andra tekniken'.
En annan viktig institution i Mecels teknikarbete är veckomötena. Där är ny teknik en stående punkt på dagordningen, och de olika grupperna får redogöra bland annat för vad de läst för intressant i fackpressen.
Företaget håller också hög pro-fil på konferenser genom att dess ingenjörer ofta håller föredrag.
- Det blir ju en sorts marknadsföring. För oss som säljer en intellektuell produkt i form av ingenjörsverksamhet gäller det ju att sälja idéer.
AK