Ericsson fortsätter att agera aggressivt för att ta åt sig ledningen även på Internet genom att köpa in sig i ett amerikanskt nätverksföretag för sju miljoner dollar.
I förra numret av Elektroniktidningen kunde vi avslöja Ericssons hemliga vapen i kampen mot switch-tillverkarna: En ny AXE-växel. Nu meddelar Ericsson att företaget fortsätter sin offensiva strategi för att nå en dominant position även på Internetområdet. Det första steget är att köpa en del av amerikanska Juniper Networks, ett företag som tillsammans med Ericsson ska utveckla lösningar för stora IP-nät som ska klara hastigheter från 150 Mbit till 2,4 Gbit per sekund.
- Vi måste vara aggressiva, förklarar Rolf Eriksson, chef för affärsutveckling inom Ericssons affärsområde Infocom Systems och fortsätter:
- Internet växer med hundra procent om året och det ställer stora krav på näten, både när det gäller storlek och komplexitet.
Han förklarar att Ericssons bedömning är att Juniper har kompetens och möjlighet att utveckla sådana system.
- Juniper är ett litet "upstart"-företag som lyckats samla på sig mycket kompetens, säger Rolf Eriksson.
Viktiga miljoner
De sju miljonerna ger Ericsson en liten del av företaget men kan vara en viktig del i en fortsatt strategi när det gälller kunskap och utveckling inom IP- området.
I avtalet ingår samutveckling och distributionsrätt av produkter men Rolf ser ytterligare fördelar med affären.
- Vi kan skicka folk till Juniper och lära oss av dem, säger han och berättar att affären för Ericssons del i huvudsak går ut på att köpa Junipers kompetens snarare än de materiella resurserna.