Experimentsändningarna av digital mark-TV har startat. Sedan i slutet på oktober pågår de från Kaknästornet i Stockholm.
Teracom, det statliga bolag som svarar för distributionen av markbundna radio- och TV-kanaler i landet, har börjat sända digital-TV på försök.
Den digitala sändaren i Kaknästornet som täcker hela Stockholmsområdet använder kanal 67. Fyra digitala program ryms på ett lika stort frekvensområde som en enda av dagens analoga kanaler. Den digitala sändarens utstrålade effekt är 50 W. Det motsvarar en analog sändare på 1 000 W.
Tekniska provDen viktiga modulatorutrustningen är utvecklad av Divine, det nordiska utvecklingsbolag där Teracom är delägare. Sändarslutsteget, som är en konventionell utrustning, kommer från Itelco. Än så länge pågår bara tekniska prov, det är testbilder och ibland någon video som sänds, uppger Per Mellberg, chef för forskning och utveckling på Teracom.
Men redan i maj nästa år planerar Teracom att inleda pilotsändningar, där flera slags TV-tjänster kommer att provas. Pilotförsöken kommer att ske med åtta digitala kanaler i högst fyra sändningsområden. De områden som diskuteras är i första hand Stockholm-Uppsala, men också Göteborgsregionen, Östergötland och Östersundsregionen.
Totalt ett 100-tal digitalmottagare kommer att ingå i pilotförsöken. Teracom bedömer att det kommer att finnas tillräckligt många mottagare vid den tidpunkten. Idag finns bara enstaka prototyper. Nokia har sagt att man då kommer att kunna leverera utrustningar. Förmodligen kommer det också att finnas mottagare från företag i det brittiska digital-TV-konsortiet. Kostnaden för pilotförsöken kommer att bli mindre än 20 miljoner kronor.
- Naturligtvis kan man välja att återutsända det vanliga TV-programmet. Men det är kanske inte så spännande, säger Per Mellberg.
- Digital-TV ger möjlighet till en hel rad nya möjligheter som vi vill prova. Just för en dialog med en rad olika parter som vill medverka i pilotförsöken. Det är allt från reseföretag till högskolor, säger Per Mellberg.
Riksdagsbeslut i vårSveriges Television vill distribuera fem nya kanaler via marksänd digital-TV med start från våren, enligt uppgift i reklambranschens tidning Resumé. Ett utspel som Per Mellberg inte kommenterar.
Teracoms tidsschema förutsätter att riksdagen fattar beslut om att införa marksänd digital-TV under våren 1997. Regeringen förväntas lägga sin proposition före årsskiftet.
Flera av de remissinstanser som svarat på digital-TV-utredningen vill att det skall finnas flera distributörer av digital-TV. Teracom motsätter sig inte det.
- Det ligger inget egenvärde för oss i att ha en monopolställning säger Per Mellberg. Teracom kan mycket väl tänka sig att hyra ut mastplats till andra distributörer, på kommersiella villkor. Redan idag gör man sådana affärer med främst mobilteleföretag.
Mats Udikas