Saab Combitech säljer Combitech Electronic plus två andra bolag. Styrningen av återstående delar flyttas till Linköping.
Saab Combitech säljer kärnverksamheten Combitech Electronics till norska Kitron. Dessutom säljer man de mindre bolagen Pronesto och Survey Systems till OEM International respektive Ostermans. Samtidigt avgår vd Jan Carlson.
Saab letar även köpare till det förlustdrabbade Traffic Systems, som gör biltullsystem. Därefter återstår endast fyra helägda bolag i Combitechgruppen: Marine Electronics som gör radarbaserade tankmätare, datorsäkerhetsföretaget Combitech Network, datakonsulten Combitech Software, samt "drivhusbolaget" Combitech Innovation vars två viktigaste projekt just nu handlar om bullerdämpning och materialteknik. Styrningen av dessa bolag flyttas till Linköping, och likställs organisatoriskt med övriga Saabföretag. Någon ny vd för Combitech ska inte utses.
"inget nederlag"
Parat med det faktum att Combitech gått med förlust under de senaste två åren behöver man inte vara alltför illvillig för att se detta som ett nederlag. Men den bilden tillbakavisar Jan Carlson bestämt.
- Det här är helt i linje med Combitechs strategi. Vår grundidé är att hitta teknik inom Saab som kan växa upp till egna verksamheter, och då antingen låta dem bli egna affärsområden eller sälja dem. Det som idag är Saab Ericsson Space, Saab Dynamics och Saab Training har sina rötter i Combitech.
Han berättar att företaget även har sålt bolag tidigare, exempelvis Telelogic. Man fyller även på med nya verksamheter, nu senast flygledningssystemföretaget GP&C som Saab äger ihop med Celsius.
- Att jag själv byter jobb har ingenting med försäljningarna eller det ekonomiska resultatet att göra - jag har långt tidigare fått ett erbjudande av Autoliv som jag tackat ja till, säger han.
Saab Combitechs två senaste förlustår förklarar han med ett misslyckat förvärv, Innovativ Vision, plus stora investeringar i Traffic Systems.
Det som en gång var Combitechs signum - tekniköverföringen och det nära samarbete bolagen emellan - görs idag i stor utsträckning mellan andra bolag i Saabgruppen. Samtidigt står Saabs flygverksamhet för ett allt större inflöde av nya teknikidéer. På sätt och vis kan man säga att Combitech har överlevt sig självt.