Verktygsleverantören Orcad presenterar ambitiösa tillägg till sin redan välbesökta sajt.
Konstruktören kan numera få produktnyheter levererade hem till datorn med hjälp av pushteknik. Man kan även få kontakt med andra användare eller med Orcads stödingenjörer för att ventilera tekniska spörsmål. Allt via Internet.
Orcad började tidigt utnyttja Internet för att erbjuda tekniskt stöd och enligt företaget använder kunderna tjänsterna i allt större utsträckning.
- Utnyttjandet av våra webbaserade stödtjänster har skjutit i höjden med 1 000 procent det senaste året, säger företagets vice marknadschef Jim Plymale i ett pressutskick.
Strax före jul lanserade företaget så nya tillägg till sajten. Nytillskottet som döpts till ODN - Orcad Design Network - består egentligen av en treklöver av tjänster: Knowledge Base, Knowledge Exchange och Knowledge Channel.
Knowledge Base är en databas med tusentals svar på frågor som besvarats av Orcads stödingenjörer. Det kan gälla allt från schemainmatning och VHDL-baserad konstruktion till kretskortslayout.
Knowledge Exchange låter konstruktören komma med synpunkter eller frågor i ett öppet forum, typ anslagstavla, som kan läsas av andra Orcadkunder eller av Orcads egen personal. Tanken är även att man ska kunna träffa likasinnade för att diskutera vidare i ett slutet virtuellt mötesrum på nätet - chatta med andra ord.
Pusha men inte pracka
Den tredje tjänsten - Knowledge Channel - går ut på att leverera information, meddelanden om produktuppdateringar och färska nyheter med hjälp av så kallad pushteknik. Förutom Orcadnyheter erbjuder man även övriga industrinyheter tack vare ett samarbete med förlagshuset CMP Media. Men man tänker inte pracka på kunderna oönskad information. Användarna ska få prenumerera på vad de själva är intresserade av.
De nya tjänsterna erbjuds gratis till alla kunder med underhållsavtal. Allt finns dock inte på plats ännu.