Receptet heter ökad teknisk kompetens, utveckling och tillverkning i Kina och Sverige samt en större närvaro på USA-marknaden.Två-tre miljarder i omsättning om fyra år. Det är målet för strömförsörjningsföretaget Powerbox i Gnesta. Det är onekligen en rejäl tillväxt - förra året omsatte man kring 300 miljoner kronor.
- Det är fullt realistiskt. Det är i den takten vi vuxit hittills, säger Karl Fredmark, företagets grundare och starke man.
Dit ska man nå genom ett antal nyckelsatsningar, bland annat ökad direktförsäljning till stora kunder.
- Vår typiske kund är europeisk, har höga krav och måttliga volymer, upp till 100 000 exemplar, säger Fredmark och nämner Adtranz samt Philips och Siemens bolag för medicinsk elektronik.
- En del projekt på Ericsson och Nokia är för stora för oss. Men vi är givetvis med och konkurrerar om de mer krävande tillämpningarna där volymerna är något mindre.
Idag är hälften av Powerbox produktion kundanpassad. Den andelen kommer att öka framöver. Distributionsdelen ska visserligen också växa, men inte lika kraftigt.
Geografiskt kommer basen även framöver att vara Gnesta. Men tillverkningen läggs redan idag ut på underleverantörer. Förutom de svenska kontraktstillverkarna Essex och Lövånger jobbar man allt mer med Kina.
- Vi kommer också att låta kinesiska ingenjörer stå för mer konstruktion och utveckling.
Han påpekar att Sverige är ett bra land för produktion. Lönekostnaderna står numera inte för mer än fem procent av produktionskostnaden för ett kraftaggregat. I Kina är löneläget givetvis extremt lågt, en ingenjör där kostar mindre än hälften av i Sverige och det finns också relativt gott om ingenjörer som kan analogteknik och kraftelektronik.
- Men man ska inte underskatta kostnaderna för kommunikation. Att utveckla en helt ny strömförsörjningsutrustning i Sverige kostar typiskt 100 000 dollar. Gör man det i Kina blir det givetvis billigare, men man får räkna med 50 000 dollar i kostnader för resor och extra tidsåtgång, säger Karl Fredmark.
Om något år eller två tänker han sig också en kraftigare satsning på USA. Man har visserligen haft kontor där sedan 1985, men framgången har varit måttlig.
- USA importerar nära 70 procent av sitt strömförsörjningsbehov, men nästan allt kommer från fjärran östern.
- Först måste vår säljkår där dock öka sitt tekniska kunnande. Kanske kommer vi att köpa något företag.
Adam Edström