Med den nya prestigemodellen S80 har Volvo definitivt infört Can-bussen som informationsbärare mellan bilens olika delsystem.- S80 är den första bilmodellen som är helt multiplexerad. Alla bilens delsystem är hopkopplade via databussar, säger Jan Ryderstam, specialist på transmissionsstyrning på Volvo Personvagnar.
- Egentligen är det sista steget i en relativt lång utvecklingskedja som började redan 1990 med 960-modellen.
I 960-modellen fanns en automatisk växellåda som styrdes av Hitachis 6301- processor. Året därpå kom 850-modellen med automatisk växellåda och Hitachis H8 532-processor. Kring 1995 ökades prestanda med 538-modellen.
1996 kopplades dessutom automatlådan och motorn ihop via en Can-buss i dieselmodellerna av S70 och V70. I fjol infördes samma lösning även i S40 och V40-modellerna.
Sedan ett antal år tillbaka har Volvo också samarbetat med Motorola om enkla 8- bitars styrkretsar med Can-protokoll för styrning av bland annat lampor, fönsterhissar och stereo.
Sparar vikt och pengarMotivet för att byta ut alla kablar mot en buss är enkelt: förutom att det går att öka funktionaliteten så spar man vikt och pengar. Varje sladd kostar runt en halv dollar medan priset på en Can-krets ligger mellan en och två dollar.
Förutom i S80 har Can-bussen också införts i höstens modeller av den äldre S70 och V70. Men det är inte en gemensam buss för alla funktioner utan tre separata bussar som är hopkopplade via en brygga.
Motorrummet har ett eget höghastighetsnät baserat på Can som ger 250 kbit/s. Det kopplar samman motor, växellåda, ABS-bromsar och trotteln. I bilens kupé finns ytterligare ett Can-nät med 125 kbit/s. Det kopplar samman så kallade komfortfunktioner som luftkonditionering, fönsterhissar och stereo.
Dessutom finns en enkel seriekommunikation på 10 kbit/s som länkar ihop enkla av/på-funktioner, bland annat lamporna i instrumentpanelen och spakstället i växellådan.
Eget operativsystemAtt det är tre separata bussar med olika datahastighet är dock inget som programmeraren märker.
- Vårt egenutvecklade operativsystem Volcano tar hand om det, säger Jan Ryderstam.
- Det finns minst en miljon rader kod, det mesta skrivet i C, som upptar cirka 6 Mbyte.
Beroende på modell styrs transmissionen av SH7050 eller SH7051, 32- bitsprocessorer från Hitachi som ger 20 Mips vid 20 MHz klockfrekvens.
Förutom processorkärnan SH2, finns ett inbyggt flashminne på 128 eller 256 kbyte, 6 kbyte eller 10 kbyte ramminne, en timer, en 10 bitars AD-omvandlare och tre serieportar plus Can-gränssnitt. Själva Can-bussen ligger dock i en separat krets som utvecklats gemensamt av Hitachi och Volvo.
Växla ner eller gasa?- I framtiden kommer det dessutom att behövas flyttalsberäkningar. Det beror på att vi vill kunna simulera de modeller som finns för transmissionen, säger Jan Ryderstam.
- Som exempel kan man ta det fall att bilen kommer fram till en uppförsbacke. Är det då bättre att växla ner eller att gasa? Genom att simulera i realtid blir beslutsunderlaget bättre.
Per Henricsson