Den europeiska marknaden för ytmonteringsmaskiner förutspås växa från förra årets nivå på 716,6 miljoner dollar till 968,2 miljoner dollar år 2004.
Det visar en ny studie sammanställd av marknadsanalysföretaget Frost & Sullivan.
Tillverkare av ytmonteringsmaskiner tvingas att ta fram allt mer sofistikerade produkter, visar en studie som marknadsanalysföretaget Frost & Sullivan gjort. De riktigt stora maskinerna med kapacitet för 40 000 komponenter i timmen ersätts i växande utsträckning av mindre, flexiblare och noggrannare maskiner.
Enligt Frost & Sullivans Mitul Mehta är detta resultatet av att slutanvändarnas krav på mer varierade produkter, vilket i sin tur tvingar tillverkarna att göra mindre volymer av sina produkter och variera det elektroniska innehållet.
Femtio tillverkare
Frost & Sullivan räknar med att det finns cirka femtio tillverkare av ytmonteringsmaskiner som säljer på den europeiska marknaden. Av dessa är det främst de stora europeiska, amerikanska och vissa japanska företag som har bred täckning med lokala service- och försäljningskontor.
Och trots att priset är den främsta faktorn vid val av leverantör, anses möjligheten till tekniskt stöd som nästan lika viktig av en majoritet av användarna. Detta är de stora företagen medvetna om, menar Frost & Sullivan.