Motorola har lanserat en Power PC-processor som ensam ska räcka för styrning och kontroll av bensin- och dieselmotorer.
Med Power PC 555 tar Motorola ett stort steg närmare den kompletta bilstyrningskretsen. Processorn har mycket inbyggt minne - 448 kbyte flash och 26 kbyte SRAM - låg strömförbrukning och fungerar i ett stort temperaturintervall, -40 - +125°C.
På de totalt 6,7 miljoner transistorerna har tillverkaren också lyckats få rum med en rad periferifunktioner. Bland dem märks dubbla timerprocessorer (TPU) som var och en inbegriper en 32-bitskärna kapabel till 20 Mips och dubbla styrkretsar för CAN-bussen. Dessutom finns två AD-omvandlare och en hel rad in- och utportar.
Flyttal fixar styrning
Klockfrekvensen är måttliga 40 MHz. För att tillräckligt snabbt kunna hantera de relativt knepiga algoritmer som behövs för motorstyrning har man byggt in en flyttalsenhet.
Matningsspänningen är 3,3 V vilket borgar för låg effektförbrukning.
Kretsen sägs klara alla de beräkningar som krävs för att såväl bensin- som dieselmotorer ska kunna uppnå de mål för utsläpp som finns planerade. Den hanterar hela kedjan från motorstyrning via transmission till mätningar och diagnostik av utsläpp.
Eftersom kretsen innehåller så många funktioner och dessutom klarar så varierande temperaturer kan elektronikvolymen i bilen hållas nere, vilket gör att kretsen kan placeras nära motorn. Detta, tillsammans med det inbyggda minnet, gör att risken för störningar minimeras, uppger Motorola.