JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Volvo och Motorola fördjupar samarbetet

Nu formaliseras och fördjupas det ett och ett halvt år gamla samarbetet mellan Volvo Personvagnar och halvledartillverkaren Motorola.


- Tidigare fick vi hjälp av Volvo att utveckla kretsarna, numera gör vi arbetet tillsammans, berättar en glad Bo Göran Ericsson på Motorola.

I praktiken innebär det att Motorola har konstruktörer placerade hos Volvo för att utveckla nya styrkretsar till framtida bilmodeller. Företagen kommer också att försöka göra Can-bussen till en industristandard.

Det var hösten 1996 som vi på Elektroniktidningen kunde skriva om den första kretsen, en 8-bitars styrkrets baserad på 68HC08, med inbyggd Can-buss. Den hade ROM-minne medan den senaste modellen har fått inbyggt flashminne.

En fördel med att stoppa in ett Can-nät i bilen är att kabelnätet kan minskas med upp till 50 procent vilket omräknat i vikt motsvarar cirka 15 kilo.

Can-nät kommer i första hand att användas för att öka komforten i bilarna, exempelvis för att styra vindrutetorkare, backspeglar och bilstereon. Till funktioner som motorstyrning krävs däremot 16- eller 32-bitars styrkretsar.

Fortfarande har dock Volvo inte lanserat någon bil med Can-buss men kanske kan offentliggörandet av samarbetsavtalet på bilsalongen i Genève antyda att den finns med i årets modeller.

Per Henricsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)