Nu formaliseras och fördjupas det ett och ett halvt år gamla samarbetet mellan Volvo Personvagnar och halvledartillverkaren Motorola.
- Tidigare fick vi hjälp av Volvo att utveckla kretsarna, numera gör vi arbetet tillsammans, berättar en glad Bo Göran Ericsson på Motorola.
I praktiken innebär det att Motorola har konstruktörer placerade hos Volvo för att utveckla nya styrkretsar till framtida bilmodeller. Företagen kommer också att försöka göra Can-bussen till en industristandard.
Det var hösten 1996 som vi på Elektroniktidningen kunde skriva om den första kretsen, en 8-bitars styrkrets baserad på 68HC08, med inbyggd Can-buss. Den hade ROM-minne medan den senaste modellen har fått inbyggt flashminne.
En fördel med att stoppa in ett Can-nät i bilen är att kabelnätet kan minskas med upp till 50 procent vilket omräknat i vikt motsvarar cirka 15 kilo.
Can-nät kommer i första hand att användas för att öka komforten i bilarna, exempelvis för att styra vindrutetorkare, backspeglar och bilstereon. Till funktioner som motorstyrning krävs däremot 16- eller 32-bitars styrkretsar.
Fortfarande har dock Volvo inte lanserat någon bil med Can-buss men kanske kan offentliggörandet av samarbetsavtalet på bilsalongen i Genève antyda att den finns med i årets modeller.