1997 blev ett bra år för kontaktdonstillverkarna. Försäljningen för de nio största ökade med 7,5 procent och vinsten med hela 42,9 procent enligt nyhetsbrevet The Bishop report. För 1998 förutspås en svagare ökning på 6,5 procent.
Bäst gick det för Methode som ökade sin försäljning 1997 med 14,1 procent, tätt följd av Amphenol på 13,9 procent och Molex med 12,7 procent. Men även de mindre klarade sig bra. Snittet för de 42 företag, med 61,5 procent av totalmarknaden, som deltog i undersökningen hamnade på 8,0 procent. Alltså 0,5 procent bättre än de nio största.
Tillväxttakten i de olika världsdelarna var ganska likvärdiga: Nordamerika nådde 8,8 procent, Europa 8,3 procent och Sydostasien 8,3 procent. Japan fick dock en lägre siffra med 4,9 procent.
Största delen, eller produkter till ett värde av 6 185 miljoner dollar, av alla kontaktdon går till datorer. Näst största kategori är data- och telekom som värderas till 4 530 miljoner dollar. På tredje plats hamnar fordonssegmentet med ett värde av 3 020 miljoner dollar.