GSM-nätet utnyttjas för att återfinna stulna eller förlorade fordon eller laster i ett sydafrikanskt system, som snart introduceras i Sverige. Tekniken kombinerar lägesbestämning med elektronisk fjärrstyrning.Sverige kan bli först i Europa att utnyttja ett system för spårning av fordon eller laster via GSM-nätet. Systemet utnyttjar en specialutvecklad, interaktiv GSM-terminal, som monteras in i fordonet eller containern. Via denna kan fordonets ungefärliga läge bestämmas, samtidigt som dess elektroniksystem kan fjärrstyras.
- Lägesbestämningen är visserligen inte lika exakt, som med GPS. Men det GSM- baserade systemet är betydligt billigare och har många andra fördelar. Bland annat är det möjligt att hitta en stulen bil inne i ett garage, säger Peter Henricsson på svenska Cellpoint Systems, som ansvarar för den internationella marknadsföringen av systemet.
Systemet, som enligt företaget är det första i sitt slag i världen, har utvecklats av sydafrikanska Wasp International. Det har också använts kommersiellt i Sydafrika under nästan två år och drygt 15 000 terminalenheter har installerats där.
GSM-operatören Comviq, som sedan ett år studerat olika GSM-baserade positioneringslösningar, har fastnat för det sydafrikanska systemet och blir troligen den första operatören i Europa att erbjuda tjänster baserade på det. Transportfirmor, biluthyrningsföretag och försäkringsbolag hör till de kommande kunderna.
ÖvervakningscentralSystemet kräver inga förändringar av nätet eller hos operatören. Däremot måste en övervakningscentral byggas och terminalenheterna installeras i bilarna. Tanken är att terminalerna ska gömmas någonstans inne i bilen eller i lasten, så att de inte kan upptäckas och förstöras av tjuvar.
- De existerande signalerna i GSM-nätet används sedan för att hålla någorlunda reda på var terminalen befinner sig. En terminal kan ha kontakt med upp till sju stycken sändare samtidigt, säger Peter Henricsson.
Ju fler sändare terminalen står i kontakt med, desto bättre blir lägesbestämningen. Comviqs tätortslösning med många fler, mindre sändare är därför en utmärkt infrastruktur för positioneringssystemet.
- Men även om man skulle kunna nå en lägesnoggrannhet på 100 meter, måste bilen kunna identifieras. I en storstad kan det ju finnas hundratals bilar inom ett litet område. Därför måste lägesbestämningen kombineras med något annat, säger Peter Henricsson.
Sändare för fjärrstyrning av bilens funktioner kan därför byggas in i terminalenheten, som också är försedd med ett batteri. En stulen värdetransportbil kan exempelvis fås att tuta eller blinka oupphörligen så att den kan identifieras av efterföljande polis.
Billarm och bensintillförsel kan också styras från sambandscentralen.
Gittan Cedervall