I världen finns över 2000 tillverkare av kontaktdon. I marknadsnyckeln presenteras cirka 100 av dessa fabrikat, sorterat som utbudet hos 63 leverantörer.
På sätt och vis följer kontaktdon trenderna inom övrig elektronik. Miniatyrisering, anpassning till allt högre frekvenser och ökade miljökrav är de tre trender som är starkast just nu, enligt de svenska distributörerna. Miniatyriseringen går dock inte lika snabbt här som inom övrig elektronik. Efterfrågan på ytmonterade don ökar visserligen, och lösningar som "pin-in- paste" och "pin-in-hole" har fått viss acceptans. Men jämfört med den totala volymen på systemet så ökar snarare kontaktdonets andel.
Högre frekvenser är ett område där kontaktdonstillverkarna är mer eller mindre tvungna att hänga med. Man vidareutvecklar existerande don, tar fram nya med fler poler och med högre frekvenstålighet. Dessutom jobbar man mycket med filter för störningsskydd, ett område där efterfrågan synes stor.
På miljösidan har blyfrihet kommit i fokus under det senaste halvåret. Det märks även inom kontaktdon, där flera återförsäljare rapporterar ökad efterfrågan på blyfria alternativ. Inom optoområdet har utbudet av epoxyfria alternativ ökat.
Kontaktdonsindustrin domineras av amerikanska företag. Sex av de sju största - AMP, Molex, Amphenol, Thomas & Betts, 3 M och ITT Cannon - är baserade i USA. Enda undantaget är världstvåan, franska FCI. På plats åtta till tio återfinns tre japanska bolag: Hirose, JST och JAE. Totalt finns över 2000 tillverkare av kontaktdon, enligt analysföretaget Fleck Research, som dock förutspår att många små tillverkare kommer att försvinna från marknaden.
Adam Edström
Marknadsnyckeln bygger på information från leverantörerna i tabellerna. Saknar du något företag i översikten ber vi dig kontakta oss, helst via epost på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..