Den indiska marknaden kan bli en av Ericssons viktigaste. Behovet av mobila telekommunikationer är enormt.
- Vi siktar på 40 procent av den indiska mobiltelefonmarknaden, säger Per Bengtsson, informationschef på Ericsson Radio.
Nyligen gick startskottet för utbyggnad av mobiltelefonnät i 17 av landets 26 delstater. Ericsson tog hem flera viktiga order och delorder när indiska staten delade ut licenser till åtta operatörer, två i varje storstad - New Dehli, Bombay, Madras och Calcutta.
En av de två operatörerna i New Dehli, och en av de två i Madras, valde Ericsson som leverantör av såväl växelutrustningar som basstationer. I Bombay valde operatören Ericsson som leverantör av växelutrustningen medan basstationerna kommer från Motorola.
New Dehlis första system för mobiltelefoni, som sattes igång för några veckor sedan, betraktas av Ericsson som "den viktigaste referensen på en av de sista pionjärmarknaderna". Totalt kommer operatörerna att köpa utrustning för 60 miljarder kronor de närmaste åren. Ericsson satsar på en marknadsandel på 40 procent. Det innebär intäkter på omkring 25 miljarder kronor.
Analogt system saknas- Något analogt system finns inte, säger Per Bengtsson. Telemyndigheten har valt digitalt direkt och marknaden har en enorm potential. Här bor 940 miljoner människor. Om 10 procent av Indiens 25 miljoner dollarmiljonärer skaffar mobiltelefon så är bara det 2,5 miljoner användare.
Det kan också uttryckas så här: Sverige har 95 procents penetration i telekom. Latinamerika har åtta procent. Om Indien går från en till tio procent ger det 90 miljoner nya abonnenter.
Ericsson har funnits i landet sedan 1935 och består idag av fem bolag. Ericsson Telephone Corp India, som arbetar med mobiltelefoner, började i mars anställa de första medarbetarna. Nu är de omkring 100 och mot slutet av året ska antalet vara uppe i 600.
StödsystemEn av de största utmaningarna för Ericsson under arbetet i Indien är en fungerande IT-struktur, som gör att de kan kommunicera med koncernens stordator via Ericssons globala nätverk. LM Ericsson Data AB har här två uppdrag. De ska se till att Ericssonbolagen ska kunna tala med varann och med olika databaser i Sverige och Europa. Detta görs genom en server i New Dehli.
Denna server ska också vara hjärnan i ett stödsystem för hantering av affärsinformation. Det ska installeras först i Indien och kan sedan komma att användas på flera Ericssonbolag.
- Ledtiden för att implementera stödsystemen förkortas hela tiden, säger Robert Hellsten på Ericsson Radio Systems. Man måste ha färdiga lösningar som kan börja användas snabbt.
Om stödsystemet slår väl ut i Indien, så ligger många marknader på lut: Indonesien, Taiwan, Schweiz och Polen.
CHRISTIAN WIGARDT