Orden affär och kund dominerade retoriken kring Ericssons omorganisation, även kallad Oktoberrevolutionen eller Oktoberfesten.
En matrisorganisation ledd av en koncernledning på 14 personer, varav åtta nya i den absoluta toppen. Det presenterade Ericsson i förra veckan.
Verksamheten indelas i affärssegmenten Konsumentprodukter (lett av Johan Siberg), Nätoperatörer (Mats Dahlin) och Företagslösningar (Haijo Pietersma).
Kund- och marknadskontakterna ska skötas av fyra regionkontor för Nordamerika, Latinamerika, Asien & Oceanien samt Europa, Afrika och Mellanöstern. Det sistnämnda ska flytta till det omtalade huset i London, tillsammans med finansfunktionen. Där får också koncernchefen Sven-Christer Nilsson ett av sina två kontor - hans Stockholmskontor blir kvar, delvis som en politiskt korrekt eftergift.
På nya nyckelposter finns bland annat Jan Uddenfeldt, som blir ny teknikchef efter Håkan Jansson. Björn Boström, tidigare produktionschef på Radio Systems får ansvar för logistik, inköp och produktion i ett område kallat Supply.
Begreppet Infokom finns inte med i den nya planen, inte heller detta områdes förre chef Anders Igel som tidigare sagt att han lämnar Ericsson i vår. De flesta infokomprodukterna återfinns under de båda segmenten Nätoperatörer och Företagslösningar. Infokom har aldrig gått med vinst under Igels ledning, och i den nya organisationen blir det ännu svårare att utifrån följa de produkternas lönsamhet.
Komponent-, försvars- och kabelverksamheterna nämns knappast i diskussionerna. De väntas fortsätta som tidigare, relativt självständiga utan koppling till något segment och utan representation i ledningen.