Svenskar tar snabbt till sig ny teknik. Amerikaner är mest intresserade av att jobba hemma. Tyskar vill inte rösta via datorn, och fransmännen tycker att datorer är obegripliga.
Svenskarna utnyttjar pc:n för bankaffärer i högre grad än andra. Det visar The Lifestyle Revolution, en undersökning utförd på uppdrag av ICL som jämför attityderna till IT i Sverige, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och USA. Och medan varannan svensk och amerikan använder Internet sade sig endast 17 procent av fransmännen vara uppkopplade. Varannan fransman tyckte att datorer var obegripliga.
Ett kontantlöst samhälle sade sig 40 procent av alla tillfrågade vara för. Och hälften svarade att de gärna ville ersätta olika betal- och kreditkort med ett enda smart kort.
Transaktioner via Internet fanns det dock en viss misstänksamhet mot. Hela 87 procent av de tillfrågade amerikanerna trodde exempelvis att transaktioner via nätet var osäkra. Var fjärde sa sig vara intresserade av att göra sina matinköp via pc eller tv.
Att rösta digitalt var inte någon populär idé bland fransmän och tyskar. Men 60 procent av amerikanerna svarade att de skulle bli mer benägna att rösta om det blev möjligt att göra det via datorn.
Undersökningen visar även att amerikaner är betydligt mer intresserade än européer av att arbeta i hemmet.