Mentor Graphics Nordenkontor i Kista har fått en ny vd. Anders Tormod heter han, vilket ju är näst intill förväxling likt föregångaren Anders Torelm. Anders Tormod, som tillträdde sitt nya jobb 1 september, är en ganska välkänd person i Elektroniksverige. Han har en karriär på Motorola bakom sig - slutade som europachef för affärssegmentet Network & Computing samt tillika ansvarig för verksamheten i hela Norden. Hos Motorola jobbade han i tio år.
- Just där ligger en av förklaringarna till att jag bytte jobb. Tio år är en lång tid, det var dags att ta sig an en ny utmaning, säger han.
Den stora skillnaden mellan halvledarindustrin och verktygsbranschen, enligt Tormod, är det sätt man kommer i kontakt med kundernas projekt. Halvledarföretaget fokuserar mer på vad som skall implementeras, verktygsleverantören tittar mer på hur denna implementering ska göras. En annan skillnad är naturligtvis att verktygsföretaget slipper tänka lika mycket på logistik och leveranser.
Samma kunder, annan vinkel- I stor utsträckning har Mentors kunder ungefär samma problem som Motorolas, fast man möter problemen från en annan vinkel.
Anders Tormod har ambitionen att bredda Mentors verksamhet från att vara verktygsleverantör till att bli mer av en metodikpartner.
- Frågorna om återanvändning av IP (intellectual property), verifiering och hur man bygger system på kisel är naturligtvis också viktiga.
När föregångaren Anders Torelm slutade strax före sommaren så uppstod en del spekulationer i branschen. De förstärktes då Mentors Nordenkontor under ett par månader hade en tillförordnad vd baserad i England. Rykten har förekommit om neddragning av personalstyrkan och minskning av stödfunktioner. Anders Tormod ser dock ingen grund för dessa rykten.
- Det tog visserligen lite tid att byta vd. Men det är inget ovanligt, och min företrädare hade ju varit Mentor trogen i många år.
- Vi har en högre marknadsandel i Norden än på många andra ställen, och vi kommer att växa i takt med våra två största kunder här (Ericsson och Nokia, red. anm).
Mentor har precis som andra i elektronikbranschen svårt att hitta tillräckligt mycket folk att rekrytera. Men det hindrar inte att man planerar för utökning.
- Idag är vi 40 personer i Norden, det gör oss till ojämförlig störst i branschen här. Och vi kan bli signifikant större om några år. Men om kunderna bygger ut sin verksamhet i andra länder blir det naturligt för oss att göra det också, säger Anders Tormod.
Adam Edström