Intresset är stort för mässan Elektronik/EP 99, som går av stapeln i Älvsjöhallarna i Stockholm 19-22 januari.
Utställarna har redan bokat en yta som är ungefär 300 m2 större än hela motsvarande mässa 1996, sist det begav sig i Stockholm.
- Införsäljningen ligger ungefär 30 procent bättre till än vid motsvarande tid förra gången, säger en glad Mikael Hagander, projektledare.
Utsålt är det dock inte, och Hagander väntar alltjämt på besked från några av branschens större aktörer. Philips är ett av företagen som ännu inte bestämt sig, och hos stordistributören Arrow är man klart tveksam till att ställa ut. Flera halvledartillverkare dröjer också med beskedet.
- Vi har fortfarande lite plats kvar i A-hallen, och flera bra platser i B- hallen, säger Hagander.
Två nya avdelningar på mässan blir Miljö & Återvinning, samt Rekrytering. Inom ramen för den sistnämnda ryms även utbildning och kompetensutveckling.
En av nyheterna på senaste mässan, 1996, var de entimmes gratisseminarier som arrangerades i särskilda lokaler direkt på mässgolvet. De ansågs av många som alltför produktorienterade och kommer därför den här gången att ersättas av mer visionära tvåtimmarsseminarier som ska kosta en "modest slant":
- Det ska handla om visioner, trender, framtid och utveckling. Nya produkter får besökarna ändå se så många på själva mässgolvet.
- Inget är spikat ännu, men vi siktar på ämnen som till exempel Framtidens mobiltelefon, Återvinning i praktiken, Framtidens hem eller varför inte Digital- tv, säger Hagander.
Seminarierna arrangeras i samarbete med Konferensinstitutet S:t Erik.