Ericsson hävdar att man nu är störst i världen, men det beror på hur man mäter. Företaget är dock en klar pretendent att vinna titeln inför det nya årtusendet i konkurrens från några av världens största företag. Rivalerna är amerikanska Lucent och Motorola, tyska Siemens, franska Alcatel och finländska Nokia.
Ericsson har legat rätt i strategin och haft den starkaste positionen på den snabbväxande mobiltelefonimarknaden de senaste åren.
Det är främst två inslag som man fäster extra stor uppmärksamhet vid. Företaget har stärkt sin ledande andel i världen på mobiltelefonsystem i och med introduktionen av digitala system. Ericsson har därutöver lyckats göra en ordentlig inbrytning som leverantör av själva mobiltelefonerna.
Detta har givit utdelning i kraftigt stigande vinster. Att döma av halv- och niomånadersrapporterna kommer hela Ericssonkoncernen i år att toppa vinstligan och visa bäst vinstmarginal. Bäst och vackrast alltså.
Vid sidan av Ericsson är det de likaledes mobilinriktade Nokia och Motorola som legat i vinnarspåret. Motorola som låg i topp vinstmässigt 1995 redovisade dock ett vinstfall på cirka 30 procent under årets tre första kvartal för hela koncernen.
Företaget särredovisar inte resultaten i delårsrapporter men en stor del av nedgången uppges bero på halvledarverksamheten.
Samtidigt är Motorola tunga på analoga mobiltelefoner som varit utsatt för hård prispress. Försäljningen av telekomprodukter har heller inte ökat med mer än tre procent hittills i år så det kan bli svårt att nå tio miljarder kronor i rörelsevinst.
Nokia har haft en likartad situation med stor andel försäljning av analoga mobiltelefoner. Företagets försäljning ökar dock fortsatt snabbt, inte minst inom mobiltelefonsystem. Nokia bör därför kunna visa oförändrad vinst i år på cirka 4,5 miljarder kronor.
Inte bara glädjetjutDet är långt ifrån lika ljust i hela telekombranschen. Traditionell telefoni där tyngdpunkten ligger på växlar och transmission kan liknas vid en krisbransch.
Det illustreras bäst av Alcatel Alsthoms genomklappning förra året. Förlusten redovisades till över 30 miljarder kronor varav telekomleverantören Alcatel svarade för en betydande del. Företaget fortsätter att visa röda siffror i år.
Det finns många källor till Alcatels förluster - nedskrivning av goodwill efter de många företagsköpen och misslyckade satsningar inom mobiltelefoni. Men den kanske främsta förklaringen är en allt hårdare konkurrens och stark prispress inom traditionell telefoni.
Dessutom har en förväntad expansion inom bredband (ATM-växlar) och transmission (digital överföring eller SDH) inte infriats. Som en följd av kärvare tider inledde Alcatel en omfattande omstrukturering i mitten av 1995.
Tyska Siemens där traditionell telefoni likaså dominerar telekomrörelsen har också tvingats att strukturera om. Företaget som numera särredovisar koncernens resultat visade en halvering av telekomverksamhetens vinst före skatt under 1994/95.
Siemens som inledde sin omdaning före Alcatel belastade då vinsten med 1,7 miljarder kronor i omstruktureringskostnader. Siemens visar i dagsläget en bra tillväxt men vinstlyften låter vänta på sig.
USA har rationaliseratDe amerikanska företagen ligger några år före de europeiska när det gäller rationaliseringar helt enkelt för att prispressen och en svagare marknad gjorde sig märkbar där tidigare. Kanadensiska Nortel är efter en svacka med förluster på väg tillbaka samtidigt som koncernen lyckats göra inbrytningar inom mobiltelefoni.
Lucent, som knoppades av från amerikanska AT&T i våras och såldes ut till börsen, tog dock tillfället i akt att redovisa en förlust på sex miljarder kronor under 1995. Lucent redovisar förvisso ett uppsving i år men vinsten på 1,5 miljarder kronor för årets första nio månader är blygsam med tanke på att försäljningen uppgick till över 100 miljarder kronor.
Lucents försäljning steg med 14 procent och koncernen slår med bred marginal vakt om sin position som världens största leverantör av telekomutrustning. Men orkar företaget av egen kraft försvara sin position om man ser några år framåt i tiden?
Lucent har cirka 75 procent av sin försäljning på den amerikanska marknaden. Mycket hänger på om företaget lyckas i sina internationella ambitioner samt hur snabb tillväxten i USA blir för mobil- och persontelefoni där Lucent än så länge är marknadsledande.
Mobiltelefonin avgörEricsson kan med visst fog utropas till Lucents främste utmanare vad gäller storlek även om Motorola i dagsläget placerar sig på andra plats.
Vad är det då som krävs för att Ericsson skall nå topplatsen år 2000? Företaget måste växa tio procentenheter snabbare än Lucent och tre procentenheter snabbare än Motorola per år under fyraårsperioden 1997-2000.
De senaste fyra åren har de tre företagen vuxit med cirka 25 procent per år. Ericsson Radio har dock expanderat med 50 procent per år under samma period och får nu allt större genomslag i hela koncernens tillväxt.
Ericsson kan därutöver hoppas på att den publika sidan får ett uppsving liksom ett verkligt genombrott för DECT, det vill säga mobiltelefoni för kontoret.
Mycket skall falla på rätt plats för att Ericsson skall bli störst, bäst och vackrast till år 2000. Det är förvisso en svår men inte alls omöjligt uppgift.