Volvo och Motorola har utvecklat en styrkrets för morgondagens bilar. Det är en 8-bitars Can-krets där nya databuffertar har gett kretsarna bättre realtidsegenskaper.
I det gemensamma arbetet med att ta fram kretsen har Volvo stått för systemkunskapen.
- Vårt bidrag har varit att komma med synpunkter på vad man kan tänkas använda ett Canbusssystem till.
- Och i den nya kretsen ser vi mycket lockande möjligheter, säger Ingmar Hesslefors, presschef på Volvo Personvagnar.
Ingmar Hesslefors är dock mycket förtegen om företagets framtida användning av den nya kretsen.
Klart är att kretsarna i första hand kommer att användas för att öka komforten i bilarna, exempelvis för att styra vindrutetorkare, backspeglar och bilstereon. Till funktioner som motorstyrning krävs däremot 16- eller 32-bitars styrkretsar.
En fördel med att stoppa in ett Can-nät är också att ledningslängden i en bil kan minskas med en femtedel. Idag sitter närmare två kilometer kabel och över 100 större kontaktdon i en enda bil.
Flashminnet gör dessutom att bilens elektronik kan programmeras i sista produktionssteget samtidigt som äldre bilmodeller kan få ta del av nyutvecklade funktioner.
När den första Volvomodell med inbyggd Can-buss kommer att lanseras vill Ingmar Hesslefors däremot inte säga.
- Möjligen blir det före år 2000, men lova kan jag inte.
På Motorola är man också mycket nöjd, både med kretsen och sin samarbetspartner.
- Volvo ligger ordentligt i framkanten bland biltillverkarna inom detta teknikområde, säger Bo Göran Ericsson på Motorola.
Höga krav på realtidI arbetet med Volvo har Motorola tagit fram en ny Can-modul, kallad msCan. Modulen har sedan integrerats på Motorolas nya familj mikrostyrkretsar, 68HC08.
Tanken är att företaget skall ha en komplett familj Can-baserade styrkretsar ute på öppna marknaden redan nästa år. Först ut är åtta varianter med upp till 32 K ROM.
Det mest intressanta med kretsfamiljen är alltså Can-modulen.
- Att modulen skulle ha höga realtidsprestanda var ett av Volvos orubbliga krav, säger Jim Stewart, teknisk marknadsföringschef för biltillämpningar på Motorola.
Lösningen var att förse modulen med dubbla buffertar på mottagarsidan och tre buffertar på sändsidan. Sändbuffertarna har dessutom sinsemellan en lokal prioritet som gör att meddelandet med högst prioritet alltid skickas först.
Anna Wennberg
Can står för Control Area Network och är ett kommunikationsprotokoll.