Årets Elfakatalog är troligen den sista som enbart trycks på papper. Nästa år kommer en CD och året därpå är det dags för Internet.
I dagarna kommer Elfakatalog nummer 45. Som vanligt är den lite större - 1 900 sidor mot förra årets 1 800, lite tyngre och lite innehållsrikare än föregångaren. Som vanligt distribueras den till 130 000 elektronikanvändare i industri och skolor. Några revolutionerande nyheter erbjuder dock inte Elfa i år.
- Men vänta bara till nästa år, säger Per Lindberg, Elfas VD.
Nästa år är det nämligen meningen att Elfakatalogen ska kunna fås på CD.
Och året därpå, 1998, sker troligen språnget ut i cyberrymden. Då ska kunderna kunna bläddra i en virtuell katalog på Internet och direkt beställa sina varor.
Det är långt till 1998 och Per Lindberg medger att Elfa inte är särskilt tidigt ute med satsningarna på digitalt lagrad information. Företaget har precis skaffat sig en egen hemsida. Men det enda man kan beställa där är katalogen.
- När vi kommer med fullservice på Internet så vill vi vara bäst.
- Kunderna måste känna igen sig oavsett medium. Det är viktigt att katalogen, CD-n och Internetttjänsten fungerar likartat, säger Per Lindberg.
Han tror dock att papperskatalogen kommer att dominera under överskådlig tid.
- Kanske var fjärde användare kommer att föredra CD-n framför katalogen. Hur många som tycker Internet är det bästa alternativet är omöjligt att säga idag.
- Än så länge finns det ju ingen riktigt bra nättjänst för komponentbeställning, säger han.
Alla konkurrenter kanske inte delar Per Lindbergs uppfattning på just den punkten.