JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tyska Telekom säljs ut med massiv kampanj

Den förestående börsintroduktionen av Telekom är den största tyska privatiseringen någonsin.

Tyska staten och Telekom har ambitionen att sprida ägandet. Ett folkligt intresse för aktien har skapats av en gigantisk reklamkampanj. Över en miljard kronor satsas på utförsäljningen!

Telekom är det största telekommunikationsföretaget i Europa och trea i världen. Man har 44 miljoner kunder, är aktiv med GSM-nät i 34 länder, världsledande när det gäller ISDN och långt framme med ATM-nät. Telekom förfogar över drygt 120 000 km optokabel. De stora tyska industriföretagen som satsar hårt på telekom ligger långt efter i det hänseendet, de har upp till 8 000 km optokabel. Telekom har planer på en långtgående rationalisering: dagens 207 000 anställda ska minska till 170 000 år 2000. Hugade aktieägare lovas god utdelning redan nästa år. Då bör helårsvinsten bli närmare 50 miljarder kronor, och omsättningen cirka 250 miljarder.



Egen digital mottagare


Kommer Telekom att utveckla egen mottagarutrustning för digital-TV? Spekulationerna finns sedan man hoppat av MMBG, det vill säga digital-TV- samarbetet mellan tyska och franska TV-bolag.

Telekom nöjer sig inte med att ställa ledningar till förfogande utan vill själv marknadsföra distributionstjänster. I början av oktober kommer prospektet. Därefter är det fritt fram för aktieteckning. I slutet av november noteras 500 miljoner Telekomaktier för första gången på börsen i Frankfurt.

LARS-GUNNAR LARSSON

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)