Ericsson vill ta vara på fler goda interna idéer genom att låta dem växa i så kallade Business Cells.Drivbänk för innovationer? Så kan kanske en ny affärsenhet hos Ericsson beskrivas. Idéer inom koncernen ska tas om hand, utvecklas och utvärderas. Kanske finner man nästa kärnverksamhet för koncernen.
Första produkten har knoppats av, fler står på tur att provas på både nya och traditionella marknader.
Ericsson Business Innovation, så kallar Ericsson den nya affärsenhet som ska ta hand om de idéer och innovationer som föds inom koncernen. Däri finns två aspekter som var för sig är lika viktiga.
Den ena är att innovationer som kan vara lönsamma ska stanna kvar inom koncernen istället för att hamna hos andra, läs konkurrenter. Kreativa och kunniga medarbetare ska inte lämna företaget för att bli entreprenörer. Det skulle kunna leda till "brain-drain".
Den andra är att det finns idéer lite varstans i koncernen, uppslag som inte skulle bli verklighet om det inte fanns en organisation som tog hand om dem. Alla innovatörer tänker inte tanken på att starta eget företag, lämna koncernen, eller sälja idéen till andra aktörer.
Kan bli kärnverksamhetAlltså är det tänkt att New and Special Innovation ska ta hand om både innovatörens intresse samtidigt som koncernen får sitt. Ett angenämt sätt för innovatörer att kunna förverkliga sina idéer.
- Ingen idé är för udda eller för liten för att vi inte ska pröva den, säger Anders Friman som är ansvarig för den nya affärsenheten. Den kan bli koncernens nya kärnverksamhet som vi ser som embryo här. Allt är möjligt.
Anders Friman drar en parallell med bilindustrins utveckling i början av seklet. I Tyskland spåddes en dålig framtid för bilar. Där ansåg industrin att alla bilar skulle köras av privatchaufförer och tillväxten och förutsättningarna för sådana var klen. Att bilen skulle köras av vanliga människor kunde man inte tänka sig. Det är samma med innovationer, man vet aldrig vad de kan leda till; dagens bedömning kan göras på fel grunder utan att man inser det.
- När vi har bestämt oss för att ta hand om en idé bildar vi en Innovation Cell, säger Anders Friman. I den får innovatören utveckla sin idé vidare. Vi stöttar med intern kompetens, både teknisk och administrativ. Innovatörer ska inte behöva arbeta med administration, budget, planering. De ska vara kreativa. Det andra tar vi hand om.
MarknadsundersökningNär tiden är mogen omvandlas Innovation Cell till en Business Cell som drivs av en entreprenör med en styrelse. Det sker i bolagsliknande former. Syftet är att undersöka om det finns marknad för produkten. Det är inte alldeles säkert att innovatören finns med i Business Cell, inte heller säkert att innovatören vill vara med.
De allra flesta vill återgå till de normala arbetsuppgifterna och kanske vidareutveckla nya produkter, få fler idéer.
- Vi borde alltid ha sex, sju Innovation Cells igång samtidigt och ett femtontal på årsbasis, säger Anders Friman. Idag har vi färre än tio.
Det är inte självklart att alla innovationer kommer så långt som till färdig produkt eller lanseras på marknaden. Utvecklingen kan stoppas när som helst om den inte bedöms som tillräckligt positiv.
- När vi har kommit så långt i en Business Cell att produkten bedöms ha en marknad tar vi ställning till om den ska vara kvar inom Ericsson, säljas eller föras över i ett nytt bolag. Ericsson kan vara delägare i bolaget eller släppa det helt. Men det finns inget egenvärde i att skapa externa bolag eller sälja av idéer. Viktigast är att vi får fram
nya produkter och stimulerar kreativiteten samt behåller dem inom koncernen, menar Anders Friman.
Rolf Hertzman Frilansjournalist