Den 1 oktober blev Jan Carlson VD i Saab Combitech och därmed högste chef för 1 500 anställda i en koncern som förra året omsatte 1,6 miljarder kronor. Fler avknoppningar och ökat samarbete inom hela Saab är två av hans viktigaste ambitioner.
På Saab Combitech sitter ingenjörskulturen i väggarna. Teknisk kompetens rankas högt, och förmåga att driva igenom tekniska idéer och få fram produkter är egenskaper som applåderas.
- Vi bejakar lönsam ingenjörskonst. Och entreprenöranda, säger nye VDn Jan Carlson.
Samarbete - tekniköverföring mellan bolag och individer - är ett tredje signum. På Combitech har man alltid jobbat i nätverk, långt innan det blev trendigt i managementlitteraturen.
- Hela Combitech går ut på att förena entreprenörkraften i mindre bolag med det stora bolagets kontaktyta och finansiella uthållighet, beskriver Jan Carlson själva affärsidén.
I affärsidén ingår också att verksamheter som växer sig alltför stora åker ut ur gruppen. Det är till exempel fallet med det 540 man starka Saab-Ericsson Space som ställs på egna ben från nyår.
"Kulramen" extra symbolCombitech förknippas ofta med den teknikmatris som nästan blivit som en extra symbol. Där finns teknikområden på en axel, bolag på den andra och små kulor i olika färger där dessa möts. Bilden kallas internt för "kulramen", och för den har Jan Carlson stora planer.
- Jag vill utvidga den till att omfatta hela Saab.
- EMC och mekanik är två områden där vi borde bli bättre på att ta tillvara den kompetens som finns på olika håll inom Saab, säger han.
Jan Carlson är den andre VDn i Combitechs historia. Han tog över rodret den 1 oktober efter Per Risberg som lett koncernen sedan starten 1983.
Han säger sig redan ha fått gehör för sina idéer hos Saabs ledning. Men så är Jan Carlson ingen nykomling heller - han var tidigare VD för dotterbolaget Combitech Electronics. Bland det sista han gjorde där var att inviga det renrum som gör Combitech till en av Europas största producenter av multichipmoduler, MCM.
- MCM-produktionen är ett typiskt exempel på hur affärsidén fungerar. Den investeringen hade Electronics aldrig orkat med själv, och många av de nuvarande MCM-kunderna hade vi aldrig hittat om vi funnits utanför Combitech, säger han.
Kritikerna menar att Saab Combitech ibland låtit teknikintressena väga tyngre än marknaden varit beredd att betala för. Ingenjörerna har fått styra för mycket, och begreppet kund har nog inte funnits i främsta rummet alla gånger, säger belackarna.
Men när Jan Carlson beskriver nätverket i Combitech så känns marknaden klart närvarande.
- Varje år har vi ett teknologiseminarium där ansvariga i olika bolag får redogöra för de tekniska trenderna inom sina fält. Dessa trender tar vi fram för att de ska vägas in i det årliga arbetet med att utveckla affärsplanerna, säger han.
- Seminarierna är mycket handfasta. De kan handla om hur det går för minikapslar gentemot okapslade kretsar, eller om det är ultraljud eller radar som vinner terräng inom nivåmätning.
Fler avknoppningarTekniköverföringen ska i den bästa av världar också resultera i nya produkter och företag. En av Jan Carlssons uttalade ambitioner är också att blåsa nytt liv i gruppens drivhus för nya idéer, dotterbolaget Combitech Innovation.
- Jag kommer aktivt att leta efter fler avknoppningar. Vi håller på att ta fram en metod för hur detta ska sättas i system, berättar han.
Avknoppningarna räknar han med att hitta främst inom företagets nyckelområden: sensorer, elektronik, datorer och system. Det kan handla om kombinationer mellan aktiviteter på flera dotterbolag, eller om teknik från ett bolag som tillämpas i ett annat.
- Det är också viktigt att individerna känner att avknoppning är lönsamt för deras egen del. Personerna måste följa med idéerna vid en avknoppning, annars är det dömt att misslyckas, säger han.
- Inom Saabs militärsida finns mycket som vi borde kunna utveckla. Där har vi inte varit så framåt på sistone, säger han.
Innovativ Vision avskräckerExpansionen ska dock inte bara ske genom avknoppningar och organisk tillväxt. Jan Carlson kan tänka sig att köpa företag som kan stärka något affärsområde.
- Men vi tänker inte förvärva något som ligger utanför dagens affärsområden, säger han bestämt.
Något nytt äventyr som Innovativ Vision i Linköping tänker han alltså inte ge sig in på. Combitech köpte det bolaget år 1995, men det har inte alls utvecklats som man tänkt sig. Problemen där var en huvudorsak till att Combitech förra året gick med förlust för första gången i historien.
Resultatet belastades också med tunga investeringar. Satsningarna på automatiska vägtullsystem i dotterbolaget Traffic kostade en rejäl slant. Efter sju års utveckling fick det systemet i år sitt genombrott i och med en stor order till Melbourne i Australien.
- Men det dröjer innan de pengarna når sista raden, säger Carlson.
Han vill inte ge någon prognos för hur det ska gå ekonomiskt i år eller nästa år. Men en sak är säker, om Jan Carlson får sin vilja igenom kommer Combitech nästa år att innehålla fler innovationer och avknoppningar.
Adam Edström