JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Hårdvara för tre dimensioner

Cirrus Logic har tagit fram en accelerator för tredimensionella bilder som ska göra arkadspel mer verklighetstrogna.

Acceleratorn Laguna3D, en 64-bitsprocessor, ska trefaldiga 3D-prestandan jämfört med dagens lösningar. Det uttalade syftet är ett enda, nämligen att göra snabbare arkadspel. Kretsen tar hjälp av ett 600 MHz DRAM och en annan krets kallad TextureJet, som behandlar bildernas bakomliggande mönsteruppbyggnad.

I nästa generations arkadspel krävs att all grafik ligger i hårdvara. Annars blir spelet inte tillräckligt snabbt.

Problemet med dagens befintliga 3D-tekniker är att antalet bilder per sekund inte är tillräckligt för att uppnå en realistisk verklighetsåtergivning. Spelen känns ofta långsamma och reaktionerna blir fördröjda. I Laguna3D- och TextureJetmiljön uppnås 30 bilder per sekund.

Kretsen är också optimerad för att stödja grafikteknik från Microsoft och Intel. Priset beräknas ligga kring 30 dollar per krets.

Magnus Sjöbäck Frilansjournalist

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)