De allra flesta av Sveriges elektronikkonstruktörer arbetar idag enligt kvalitetsmodellen ISO 9001, även om många företag ännu inte har certifikatet på väggen. För verkstäder som producerar elektronik har Iso 9000-certifikatet varit något av ett måste i flera år. Och trots det merarbete som krävs i form av att man ständigt måste förbättra verksamheten, och ta emot kontrollbesök två gånger om året för att få behålla certifikatet, så verkar kvalitetsarbetet där ha smält in i vardagen så att de flesta inte längre tänker på det som något annat än en självklarhet.
Nu börjar det se likadant ut i de konstruerande företagen. Visserligen är det långt ifrån alla som är certifierade, men bland de som inte har certifikatet håller många på att gå igenom processen. Och även bland de övriga är det inte ovanligt att kräsna kunder kvalitetsgranskar och kanske betygsätter företagets sätt att arbeta.
Det är svårt idag att hitta svenska konstruktörer som inte kan diskutera de egna tjänsterna på Iso-modellens kvalitetsspråk.
- Alla har ju kvalitetssystem, även om alla kanske inte är förenliga med någon standard, säger Leif Stenman, vd för Stockholmsbaserade Optronic.
Företaget har 100 anställda varav 45 inom konsultverksamheten. Det fick sitt Iso 9000-certifikat för två år sedan och Leif Stenman tycker sig nästan bara ha sett positiva effekter.
- Stora fördelen är när företaget växer - det är väldigt lätt när man får in nya medarbetare. Förut var det "learning by doing" som gällde, nu är det "learning by reading".
Förra året gjordes första kundenkäten, och i år ska första personalenkäten göras.
- Vårt system bygger på att vi själva värderar våra insatser och sedan jämför det med vad kunderna tycker. Som regel är kunderna mer nöjda än vi själva.
Ingen fog för rädslaDe flesta elektronikföretag verkar också nöjda med sitt kvalitetsarbete. Rädslan för onödigt pappersarbete tycks inte ha haft mycket fog. På Fabec i Göteborg, till exempel, är personalen nöjd.
- De flesta anställda uppfattar det som positivt att man arbetar på ett mer strukturerat sätt, säger Daniel Eggertz, kvalitetsansvarig på Fabec. Och har man ett fastslaget sätt att sköta dokumentationen kan man få mer tid över till utvecklingen.
I Göteborg har Fabec sex anställda som konstruerar, av totalt 33 anställda där. Företaget fick sitt Iso 9001-certifikat förra sommaren.
Självklart i bilbranschen Även på bilelektronikkonsulten Mecel i Åmål är man nöjd. - Vi har ordning och reda på vad vi gör, vi levererar det vi har lovat och vi har ett verktyg för att göra ständiga förbättringar, säger Helena Fredriksson på Mecel.
I fordonsindustrin är alla kunder krävande vad gäller kvalitetscertifikat.
- De flesta konsulter måste ha kvalitetscertifikat för att överhuvud taget komma i fråga.
Nästa år uppdateras Iso 9000-systemet. Standarderna 9001-9003 ersätts av en enda, Iso 9001:2000. Än så länge finns bara utkast till ny standard. Till de väntade nyheterna hör att det blir obligatoriskt att göra någon sorts mätningar hos kunderna, och att företaget måste kunna påvisa att det försöker förebygga problem - det räcker inte att konstatera dem.
Idag används Iso 9001 i konst-ruerande företag och Iso 9002 i tillverkande företag utan konstruktion.
Alexander Kristofersson Frilansjournalist
En trevlig introduktion (på engelska) till det nuvarande systemets olika krav finns på http://home. earthlink.net/~auditguy/iso/ iso.htm