Brittiska Farnell köper amerikanska Premier och blir världens tredje största komponentdistributör. Global expansion och större vinstmarginaler är målsättningen.
Köpet av det amerikanska katalogföretaget Premier Industrial är en våghalsig satsning av brittiska Farnell, som därmed i ett slag blir dubbelt så stort. Med en köpesumma på 1,85 miljarder pund, varav hälften ska betalas kontant, ställs mycket på spel. Det konstaterade börsen genast och Farnell-aktien föll hela 10 procent när köpet blev ett faktum.
Chans och riskFarnells VD Howard Poulsen har dock beskrivit affären som en chans som man bara inte får missa och är mycket entusiastisk. Att priset är högt håller Farnell- chefen med om. Men eftersom köpet inte bara fördubblar företagets försäljning, utan även innebär en global expansion, en utökad produktportfölj och större vinstmarginaler anser han det vara en ytterst välplacerad investering.
Först och främst kommer köpet av Premier att ge Farnell ett rejält fotfäste på den amerikanska marknaden. Premiers amerikanska katalogföretag Newark Electronics är nämligen den i särklass största katalogbaserade komponentdistributören i USA. Och USA är en jättemarknad för elektronikkomponenter. I försäljning räknat överstiger den 45 miljarder dollar om året, av vilket komponenter för cirka 17 miljarder dollar per år säljs av distributörer.
Europeisk serviceMen trots att Premiers kundunderlag och produktsortiment är mycket stort, når kvaliteten på servicen inte europeisk nivå. Detta ser dock Farnell som en möjlighet. Genom att introducera europeisk standard på distributionen i USA hoppas man göra intryck på de amerikanska kunderna och öka sin marknadsandel.
Men köpet innebär också att Farnell, eller Premier Farnell, som det nya sammanslagna företaget kommer att heta, kan göra sin katalog fylligare. Produktportföljen kommer att utökas med cirka 25 procent. Det kommer att få stor betydelse menar företagsledningen.
KÖPER BILLIGT I USAFöretaget planerar att starta inköpskontor i USA med direktkontakter med ett antal leverantörer. På så vis hoppas man kunna köpa nya produkter till ett billigare pris och sedan ta över dem till Europa för försäljning. Detta kommer enligt företaget att öka vinstmarginalerna i Europa med mellan 20 och 30 procent.
Men det är inte bara från USA som Farnell vill skaffa sig nya leverantörer och kunder. Företaget planerar även att utöka sin verksamhet i Sydostasien under 1996. Och Premiers väl utvecklade marknadsföringsverksamhet per telefon ska utnyttjas i det sammanhanget.
Premier ägs till drygt 60 procent av familjen Mandel, som även kommer att äga cirka 17 procent av Premier Farnell. Morton Mandel, en av de tre bröderna som 1946 startade Premier, blir vice ordförande för det nya företaget.
Trots att Premier och Farnell är ungefär lika stora har det amerikanska företaget ungefär dubbelt så många anställda som sin nya brittiska ägare. Det kommer troligen att leda till att den amerikanska verksamheten rationaliseras en hel del. Farnell har dock påpekat att detta inte är av högsta prioritet, eftersom det är att växa snarare än att krympa som man vill koncentrera sig på.
Gittan Cedervall