De tyska klassikerna försvinner en efter en. Daimler-Benz lät AEG gå i graven. Nu är Philips på väg att avveckla Grundig.
Så sent som i april hette det att Grundig skulle gå jämnt upp 1995, efter att under fem år ha givit samlade förluster på fem miljarder kronor. Nu blir det förlust igen, i värsta fall med en miljard.
I Philips tryter tålamodet. Koncernchefen Jan Timmer avgår i höst och vill då inte ha kvar några lik i garderoberna.
I ett sista försök stryks ytterligare 1 400 av de kvarvarande 10 000 jobben (i slutet av sjuttiotalet sysselsatte Grundig 40 000). Genom att hyfsa siffrorna hoppas man hitta en spekulant. Så skedde med grannföretaget och problembarnet PKI, som gick till AT&T. Konststycket utfördes av Pieter van der Wal. I februari blir han ny Grundigchef. Ett första steg togs redan med försäljningen av sektorn produktionsteknik, med 200 anställda.
Misslyckas säljplanerna blir möjligen några Grundigfabriker kvar i Philips namn. Klockan klämtar alltså för ännu ett av de tyska varumärkena. Strax före jul beslutade Daimler-Benz att avveckla det hundraåriga AEG.