Ett avtal mellan Motorola och tyska Continental kan påskynda införandet av 42 V-system i personbilar.
Contintental har utvecklat en integrerad 42 V startmotor, generator och dämpare i en produkt kallad Isad - Integrated Starter Alternator Damper. Motorola utvecklar Isads elektronikmoduler, som byggs kring processorn Power PC. Tillsammans ska företagen nu försöka påskynda införandet av Isad - man har en hemlig lista på kunder i bilindustrin och tror att de första 42 V-bilarna kan rulla år 2003.
Det är de ökande kraven på effektuttag i bilen som ligger bakom planerna på 42 V-system. En ny bil utvecklar kontinuerligt mellan 500 och 800 W elektrisk effekt, i vissa fall upp till 1 500 W. Det motsvarar strömmar upp till 110 A. Dagens batterier och generatorer har en gräns någonstans mellan 50 och 150 A. Och eftersom biltillverkarna ständigt erbjuder nya strömkrävande tillbehör så kommer gränsen inom kort att vara nådd. Att öka spänningen för att få ner strömstyrkan är då en lösning.
Minskar bränsleförbrukningen
42 V-systemen gör det inte bara möjligt att få in utrustning som ökar komforten och förbättrar säkerheten i bilen. Continental hävdar även att bränsleförbrukningen kan sänkas så mycket som 30 procent, eftersom motorn helt stängs av när den är obelastad - vid stillastående och i nerförsbackar. Systemet startar motorn när gaspedalen trycks ned, helt tyst, med ett elektromagnetiskt styrt vridmoment.
Den elektromagnetiska dämpningsfunktionen i Isad är ett alternativ till dagens mekaniska dämpningssystem. Isad monteras på bilens vevaxel, där den enligt tillverkaren utnyttjar elektronik för att bättre motverka motorvibrationer. Systemet fick den tyska industrins "Innovation Award" 1997.