Radio, mobiltelefoni, Internet, navigation och e-handel - allt kan byggas in i den plattform som Motorola ser som framtidens informationscentral i bilen.
För konstruktören återstår "bara" att skriva tillämpningsprogrammen.
Att bilen kommer att kopplas upp till Internet råder knappast längre någon tvivel om. Intresset från bilindustrin är mycket stort, liksom från Internetbolagen och elektronikindustrin.
Att bilkunderna vill ha det förutsätts närmast - det faktum att medelamerikanen tillbringar 12 procent av sin yrkesverksamma livstid i bilen räcker långt som argument.
Frågan är i stället hur det skall gå till. Industrin är långt ifrån enig om vilken tekniklösning som är bäst och i vilken takt funktionerna ska integreras. Ännu är det omöjligt att avgöra vilka leverantörer som kommer att lyckas bäst.
Allt på ett kortEricsson håller på att utveckla en mobil version av kommunikationsservern Ebox. Bilar med provversioner rullar redan i Sverige, se förra numret av Elektroniktidningen. Och på seminariet Horizons i förra veckan redogjorde Motorola för sin syn på hur bilindustrin bäst ska få ta del av informationssamhällets fröjder.
Motorola satsar på en central styrenhet som ska klara det mesta. Allt sitter på ett kort, byggt kring Power PC. Detta kort ska kunna ta emot signaler från de flesta källor - FM-radio, DAB - digital radio, GSM och annan mobiltelefoni, navigationssystem med GPS och personsökning.
Till kortet, eller plattformen som Motorola föredrar att kalla det, kan man även koppla mikrofon, skärm och läsare för smarta kort. Tanken är att bilföraren i stor utsträckning ska kunna styra flera funktioner med rösten med hjälp av talsyntes och taligenkänning. Plattformen ska också ska kunna kommunicera med resten av bilen, via bussar som Can och IEEE1394 Firewire.
Plattformen har döpts till Mobile GT, och innehåller även teknik från QNX, IBM och Embedded Planet. Kanadensiska QNX bidrar med realtidsoperativsystemetet Neutrino, vars främsta egenskaper är att det är deterministiskt, robust och kräver minimalt minnesutrymme. Till Neutrino hör det inbyggda grafiska användargränssnittet Photon, som klarar QNX och dessutom har gränssnitt mot såväl Java som Posix.
Kort, hjälpmedel och drivrutinIBM deltar med sin JVM, Java Virtual Machine, och utvecklingsprogrammet Visual Age. Från Embedded Planet kommer själva kortet, samt utvecklingshjälpmedel till detta och diverse drivrutiner och annat praktiskt. För konstruktören betyder plattformen att större delen av hårdvaran redan finns framme. Tillämpningarna är till största delen en fråga om programvara.
- Med den här lösningen kan konstruktörerna koncentrera sig på tillämpningarna, sådant som ökar värdet för bilkunden, och slipper lösa detaljfrågor som andra redan löst, säger Brian McCalley, marknadsansvarig på Motorolas avdelning för förarinformationssystem.
Han hävdar också att lösningen blir kostnadseffektivare än alternativet att själv ta fram eller införskaffa alla ingående komponenter. Enligt Motorola får den här typen av system högst stå för 3 procent av bilens kostnad, något som företaget tycker är möjligt att uppnå med denna plattform.
Adam Edström