Matsushita Electric har börjat sälja en 26-tums plasmaskärm i Japan. Den är endast 8,5 centimeter tjock och hälften så tung som motsvarande katodstrålerör, men dyr - 60 000 kronor.
Med den nya skärmen slår Matsushita konkurrenten Fujitsu, som tidigare var värst med sin 21-tumsskärm. Den har bland annat sålts till New York-börsen.
Skärmen väger 17,5 kg och är 8,5 cm tjock, vilket är hälften av vikten respektive en sjättedel av tjockleken för ett lika stort katodstrålerör. För att öka ljusstyrkan i bildpunkterna har Matsushita stoppat i en extra bildcell i varje bildpunkt, så varje punkt innehåller en röd, en blå och två gröna celler.
På grund av det höga priset kommer dock Matsushita inte att tillverka många skärmar, bara 100 per månad i en prototyplina.
Stora investeringar
Till sommaren kommer NEC med en 33-tumsskärm, som också kommer att kosta motsvarande 60 000 kronor.
Det största problemet idag för de japanska plasmaskärmsföretagen Matsushita, Fujitsu och NEC är tillverkningskostnaderna. För att få ned dem investerar alla tre enorma summor i skärmfabriker i hopp om att uppnå stordriftsfördelar.
För en utförligare beskrivning av plasmatekniken hänvisas till Elektroniktidningen nr 18/95.