Färgglada telefoner, vikbara telefoner, datortelefoner, japanska PHS- telefoner, trådlösa videotelefoner. Årets upplaga av den gigantiska IT-mässan CeBit var de mobila telefonernas mässa. Alla GSM-leverantörer utom Ericsson visade musklerna. Vår svenska hovleverantör låg lågt och kommenterade rönnbären som sura.
Philips, Sony, Panasonic och Nokia visade alla helt nya konsumentinriktade mobiltelefoner. Nokias fick välförtjänt mest uppmärksamhet med sin 9000 Communicator - en kombinerad GSM-telefon och fick-PC.
Nokias Communicator är utrustat med operativsystemet Geoworks 2.0 som snabbt blivit vanligt i små handdatorer. Ursprunget är det grafiska gränssnittet Geos som utvecklades för hemdatorn Commodore 64 för omkring tio år sedan. Företaget Geoworks är börsnoterat och bland annat HP och Nokia äger delar av företaget.
Ericsson uppger att man "undersöker möjligheterna" för en produkt liknande Nokias. I så fall ligger Geoworks bra till som operativsystem. Mera om Geoworks hittar man på Internetadressen www.geoworks.com.
Billig konsumentelektronik- Var fjärde svensk har en mobiltelefon så företagsmarknaden är mättad, menade en representant från Nokia i den överfulla montern.
Nu är det billiga konsumentprodukter för privatpersoner eller helt annorlunda företagsinriktade mobiltelefoner som gäller. Det traditionella mellanskiktet, där Ericsson ligger, kommer att försvinna.
Vad som blir av med Nokias samarbete med Hewlett-Packard som producerade OmniGo 700 - en bulkigare version av en kombinerad PC och mobiltelefon - är fördolt. Troligen är samarbetet på väg att spricka, men Nokias representanter var mycket vaga på den punkten.
Nokia visade också den minsta mobiltelefonen på mässan. Nokia 8100, en mobilelefon som bara väger 150 gram med batteri.
Philips har investerat en miljard franska franc i en fabrik för mobiltelefoner i Le Mans i Frankrike. Företaget har raggat chefer från konkurrenterna, bland annat Mike McTighe från Motorola som chef.
- Vårt mål är att bli en av de tre största GSM-telefontillverkarna inom fem år, säger han.
Det innebär att han måste konkurrera ut antingen Ericsson, Nokia eller Motorola.
Philips lanserade Fizz, som en helt ny serie mobiltelefoner för privatpersoner som liknade Motorolas Flare. Telefonen finns i 12 färger.
Mike McTighe säger att Philips inte kommer att konkurrera med pris, utan en ettårig garanti där Philips förbinder sig att byta ut telefonen inom ett dygn.
Sony bygger i AlsaceSony satsar också hårt på GSM. Företagets CMD-Z1 är en helt europeisk produkt som tillverkas i Alsace. Sony planerar tillverka
10 000 telefoner i månaden. CDM-Z1 är en avancerad och dyr telefon stor som en cigarettask. Den kan även användas som memobandspelare för 20 sekunders tal. Med ett 200 gram litiumjonbatteri har den en drifttid på 80 timmar och 3 timmars tal.
Motorolas vikbara Starstac kommer för GSM-systemet först i höst. Den kommer då att bli något tjockare än den nuvarande amerikanska modellen.
På Cebit visades tydligt att mobiltelefoner har blivit rena massmarknadsprodukter som inte säljs med enbart rationella tekniska argument. Något som även berör vårt eget inhemska telekomföretag.
- Ericsson har halkat efter i sin produktcykel, säger en källa med en god insyn i företagets utvecklingsarbete.
- Ericsson har inte insett att mobiltelefonmarknaden inte längre handlar om teknik, utan om design för konsumentelektronik.
Jan Sandred