Halvledare och komponenter är Philips styrkeområden och halvledarchefen Doug Dunn får nu i uppgift att göra konsumentelektroniken lika lönsam.
Trots ett problemfyllt år för konsumentelektronik lyckades Europas konsumentelektronikjätte Philips under 1995 öka sin vinst med 18,9 procent jämfört med året innan.
Konsumentelektronikens bristande framgångar uppvägdes nämligen av ett gott resultat för företagets halvledare och komponenter. Dessa inbringade drygt hälften, 55 procent, av vinsten, trots att halvledare och komponenter endast representerar 16,6 procent av Philips totala försäljning.
Philips hjälteHalvledardivisionen Philips Semiconductors framgångar tillskrivs i mångt och mycket dess chef Doug Dunn. Sedan han tog över ansvaret för verksamheten 1993 har divisionen varit Philips mest lönsamma.
Nu väntar en ny chefspost på Doug Dunn, som får i uppgift att leda den divisionen för konsumentelektronik. Om han kan göra för konsumentelektronik vad han gjort för halvledare återstår dock att se.
Medan försäljningen av halvledare och komponenter ökade med 28 procent under 1995 ökade konsumentelektroniken sin försäljning med blygsamma åtta procent.
Tre procent av vinstenMen divisionernas resultat går verkligen stick i stäv. Halvledardivisionens vinst ökade med 38 procent, vilket kontrasterar kraftigt mot konsumentelektronikdivisionens 74 procentiga vinstminskning 1995 jämfört med 1994.
Detta innebar att konsumentelektronik, som stod för nästan 34 procent av Philips försäljning under 1995, endast bidrog med knappa tre procent av vinsten.
Doug Dunn byter alltså upp sig om man jämför omsättningen för halvledare och för konsumentelektronik.
Medan halvledardivisionen har en omsättning på cirka fyra miljarder dollar om året står konsumentelektroniken för ungefär en fjärdedel av Philips totala omsättning, cirka tio miljarder dollar av totala 40 miljarder dollar.
Det kraftiga vinstraset för konsumentelektroniken lastas till ungefär hälften på tyska Grundig, som omstrukturerades under 1995. Enligt Philips skulle den totala nettovinsten för 1995 ha ökat med 31 procent om det inte vore för denna dyrbara ansiktslyftning av Grundig.
Ett annat problem var att marknaden för konsumentelektronik under 1995 var särskilt svag i Europa, som ju är Philips största marknad.
Trots att årsresultatet, med en sammanlagd försäljningsökning på bara 5,8 procent, knappast var lysande, menade Philips ordförande Jan Timmer, som ska pensioneras i år, att resultatet var en trevlig avskedspresent.
Under hans fem år i ledningen av företaget har Philips återhämtat sig väsentligt från en i det närmaste katastrofal svacka. Om divisionen för konsumentelektronik ska ta sig ur sin svacka hänger bland annat på Doug Dunn.
Byter sidaUnder det dryga kvartssekel han verkat i halvledarindustrin hos Motorola, Plessey och Philips, har han varit en ivrig förespråkare för stora vinstmarginaler på halvledare.
Men nu byter han alltså sida och blir chef för en av världens största tillverkare av konsumentelektronik och kommer i egenskap av sådan givetvis att vilja pressa ner priserna på halvledare så mycket som möjligt.
Hans efterträdare på posten som chef för halvledardivisionen blir Arthur van der Poel, som för närvarande leder divisionen för konsumentkretsar.
Gittan Cedervall