- Vi har tagit fram den tekniska lösningen för att höja vår egen produktionskapacitet av filter och visa våra kunder att vi är en kompetenspartner och underleverantör som kan erbjuda mervärde utöver den rena produktionen, säger Ove Arbsjö, utvecklingschef på Partnertech.
Automatiseringen går i princip till så att filtret placeras i en fixtur och en robot ansluts till filtret. I filtret finns ett antal poler som styrs av trimskruvar. Det är dessa skruvar som justeras för att filtret skall få rätt frekvensegenskaper. Roboten skickar en signal genom filtret, mäter den och jämför sedan den mottagna signalen med en idealkurva. Om det finns avvikelse från idealkurvan så finjusterar roboten de skruvar där detta behövs. Partnertech vill inte redovisa exakt hur företagets algoritmer fungerar av konkurrensskäl.
Den unika delen i Partnertechs nya produktionsmetod är en ny programvara som trimmar ett helt filter i ett enda moment. Partnertech kan anpassa processen för alla sina telekomkunder.
Kostnaden för utrustningen är låg och därför blir det ekonomiskt försvarbart att automatisera intrimningen redan vid relativt låga produktionsvolymer.
Partnertech har tagit fram metoden i första hand för egna behov men det finns inga hinder för att kunna sälja den vidare till andra filtertillverkare, säger Arbsjö.
- Eftersom det traditionellt är en manuell arbetsprocess uppstår det lätt flaskhalsar i produktionen, säger Arbsjö.