Mässans populäraste person, åtminstone i marknadsföringen. Ju fler konstruktörer som kommer, desto bättre mässa.
För att vara så hett eftertraktat villebråd håller dock den typiske konstruktören en låg profil på mässgolvet. Verkliga konstruktörer bär - till skillnad från Dilbert -
t-tröja med reklamtryck, Levis och Nike Air. Gäller både manliga och det lilla fåtalet kvinnliga konstruktörer.
Den rutinerade inköparen
Känner alla, har sett allt, kan allt. Vet vilka montrar han ska besöka, och skakar bara hand med de viktigaste han möter på vägen. Behöver inga visitkort - den som inte vet vem han är har inget att prata med honom om.
Den rutinerade inköparen låter sig gärna bjudas på kaffe eller mineralvatten, men inte mer. Känns igen på manchesterkavajen med den måttligt välknutna slipsen.
Den färske inköparen
Har aldrig varit på mässa förut och går därför ambitiöst in för att se
allt i alla montrar, med början vid ingången.
Kommer sällan längre än halvvägs trots fyra dagars intensivt jobb. Sprider visitkort fram till onsdag eftermiddag då de tar abrupt slut, frågar om allt som tänkas kan. Bär businesskläder med snygga skor första dagen, därefter vad som helst som inte förvärrar skoskavet.
Fringisjägaren
är egentligen inte särskilt intresserad av elektronik, men kan blåljuga eller charma vilken säljare som helst så länge det finns jordnötter, godis och presentartiklar. Ställer gärna upp i tävlingar, åtminstone så länge han/hon inte behöver ge bort sitt visitkort, ty sådana existerar inte. Oftast lite bättre klädd än genomsnittet, i ett misslyckat försök att inte väcka alltför mycket uppmärksamhet.
Skoleleven
Har blivit inbussad av mässarrangören och skolan som i en ohelig allians enats om att försöka höja besökssiffran respektive bildningsnivån.
Skoleleven förutsätter att man inte får äta av godiset och vågar inte be om så mycket som en penna.
Blir vettskrämd vid tilltal och försvinner ut på stan så fort läraren vänt ryggen till.
Tolereras av utställarna så länge de inte rör något. Känns igen på åldern, finnarna och på att de är de enda vars kläder liknar Hennes & Mauritzreklamen.
Den manlige säljaren
Denne välrakade typ finns i två sorter, den ena iförd skjorta framtagen av firman speciellt för mässan, den andra iförd egenhändigt inköpt kostym. De senare brukar vara snyggare, i synnerhet i slutet av mässan. De förstnämnda brukar dock vara bättre på att få in folk i montern.
En bra säljare har inte tid att besöka någon annan monter än sin egen, och vet därför inte ett jota om resten av mässan. Duktiga säljare vill inte missa en enda besökare och låter därför bli allt som tvingar dem att gå på toaletten
Den kvinnliga säljaren
En tidigare okänd art som numera förekommer relativt allmänt. Påminner till det yttre om sin manlige motpart fast aningen kortare. Den kvinnliga säljaren är dock garanterat kunnigare än sin manlige motpart, ty annars har hon ingen chans att bli tagen på allvar av fördomsfulla inköpare och konstruktörer.
Den utländske representanten
Bäst klädd i hela montern. Påpekar gärna hur duktiga folk är på engelska här i Schweiz, och hur lite alkohol det är i montrarna. är ständigt positiv utåt, men låter på kvällen, efter ett par öl, sin svenske återförsäljare få höra hur besviken han är över att grannmontern har fler besökare.
Montervärdinnan
För inte så länge sedan närapå de enda kvinnliga mässdeltagarna. Alltjämt ovanlig i manlig version. Har oftast hört alla presentationer och vet därför egentligen mest av alla i hela montern. Har dock oftast inte befogenhet att göra något annat än att hänvisa till någon upptagen säljare och ordna fram kaffe under väntetiden.
Rökaren
Numera ovanlig art, som mest syns strax utanför entrén.
Adam Edström