Allgon betecknar den elektroniskt styrda antennen som nästa generations antenn och räknar med att den får samma genomslag som företaget fick med den egenutvecklade meanderantennen som idag svarar för 60 procent av Allgons försäljning.
Den intelligenta antennen styrs av aktiv elektronik och mycket snabba mikromekaniska switchar vilket gör att den kan förändra sitt beteende och sina egenskaper för att ständigt jobba optimalt. Minskade överföringsförluster och ökad effektivitet ger längre samtalstid och mindre effektförbrukning
i terminalen. Det blir möjligt att optimera antennen för multiband, exempelvis GSM 900/1800/1900/3G, samt att integrera delar av elektroniken med antennen.
- Den elektroniskt styrda antennen ger bättre prestanda med betydligt mindre störningar - något man kan leva med när man talar, men som innebär stora problem vid datatrafik, säger Björn Berndtsson.
Allgon för nu diskussioner med mobiltelefontillverkarna om introduktionen av den nya antennen.
Eftersom företaget har 30-35 procent av marknaden och säljer antenner till 70 procent av världens mobiltelefontillverkare, bland annat Samsung, Ericsson, Nokia och Motorola, är det ingen tvekan om att den nya tekniken har förutsättningar att snabbt vinna terräng.
- Vi ser vår elektroniskt styrda antenn som en del av de tekniska landvinningar som måste göras för att ta klivet till nästa generations mobil datakommunikation, där hastigheterna närmar sig 2 Megabit per sekund, säger Björn Berndtsson.
Allgon räknar med en tillväxttakt i volym på mobiltelefonmarknaden med 30-50 procent om året de närmaste åren, samt att antalet sålda mobiltelefoner i år överstiger 400 miljoner. Allgon, som grundades 1946, omsatte förra året drygt 2 miljarder kronor och sysselsatte 1 249 personer.