Han utsattes för en hel del rökpuffar från Elektroniktidningens Adam Edström under sin session i Heta Stolen, exempelvis sedan han undvikit att svara på hur kontaktdonsbranschens motsvarighet till Moores lag ser ut. Prognoserna när det gäller hur fort donen kommer att krympa under de kommande åren ville han alltså hålla för sig själv.
Andra punkter var han klarare på. Som att det blir allt viktigare att stötta konstruktörer i tillämpningen av donen.
- Men vi ser inte alltid kunden. Idag sköts så mycket av inköpare att vi har svårt att nå fram till teknikerna. Mer och mer av försäljningen sker genom distributörer och till kontraktstillverkare, säger Peter Hejersson.
- Man kan inte dra en tydlig gräns längre mellan våra kunder och distributörernas kunder. Vi måste ut och besöka teknikerna tillsammans med distributörerna.
- Vi tillsätter fler personer för att hålla direktkontakt.
Att kontaktdonen trots allt blir mindre, att de ska klara allt snabbare signalöverföringar och att de allt oftare ska ytmonteras är annars de viktigaste trenderna - nu som sedan många år. Peter Hejersson tror inte på några dramatiska förändringar på marknaden på två års sikt, men nämner att e-handeln troligtvis kommer att vara etablerad. Nätet kan också utnyttjas bättre för den kunskapsöverföring som måste stärkas, tror han.
- Idag används det för ren produktinformation, men jag tror att man kan lägga ut mer fakta om applikationerna också.
anv_2 anv_2