- Om Ascom når de uppsatta målen så kan vi starta storskalig utbyggnad nästa år, säger Anders Borgerud, projektledare för Sydkrafts bredbandssatsning via elnätet.
De samlade nätinvesteringen per abonnent får vara högst 5 000 kronor om Sydkraft skall starta storskalig utbyggnad. Den kritiska frågan är just kostnaden för det lokala transmissionssystem som installeras i elnätet, mellan transformatorstationen och elabonnenten.
Det Ascom utlovar är dramatiska prissänkningar när företaget startar massproduktion av sitt system. Enligt vad Elektroniktidningen erfarit kostar det nya provsystemet från Ascom cirka 60 000 kronor per abonnent och det priset måste ner.
Från närmaste elcentral går bredbandstrafiken fram till ett uttag i bostaden. En fördel med bredband via elnätet är att ingen ny ledning behöver dras in i hemmet.
- Vi valde Ascom för att de var först. Det ligger inte i vårt intresse att delta i något standardiseringsarbete just nu. Vi vill se vilken teknik som blir starkast. Men vi köper allt som fyller våra behov. Priset är en viktig faktor, säger Borgerud.
- Ascoms teknik når 2 till 3 Mbit/s i delade nät men ingen vet var taket för den här tekniken går. Min bedömning är att man hamnar på cirka 10 Mbit/s i delade nät om något år med den teknikgeneration som finns idag, säger Borgerud.
I delade nät är det trafikbelastningen som avgör hur stor kapacitet den enskilde abonnenten i verkligheten får. Enligt Sydkraft räcker en kapaciteten på 500 kbit/s för att användarna skall vara nöjda med de tjänster de använder idag. Eftersom nätet är delat kan Sydkraft genom att höja eller minska antalet anslutna abonnenter till varje system ge dessa en högre kapacitet.
- Idag är det en ren Internettjänst vi jobbar med. Men inom något år blir det nog möjligt med IP-telefoni. Vi ville inte krångla till testerna och IP-telefoni kräver ju i stort sett störningsfri teknik. Tv kan ingen Internetleverantör erbjuda idag, säger Borgerud.
För ett år sedan provade Sydkraft bredband via elnätet hos 60 hushåll i Malmö, men det var den första generationens teknik. Det var då ett av de första proven i världen inom detta område. Tekniken fungerade och användarna var positiva men kostnaderna för systemet från brittiska Norweb var alldeles för högt.
Målgruppen är i första hand villor, mindre flerbostadshus samt små och medelstora företag. Priset för villaägarna beräknas bli cirka 300 kronor per månad.
anv_13 anv_13