JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tele och data driver EMC-marknaden

Det är den starka tillväxten inom telekom- och dataindustrin som driver på marknaden för EMC-komponenter och EMC-testning skriver Frost & Sullivan i rapporten World EMC Materials and Testing Service Markets.
Analytikerna spår en årlig tillväxt på 10,3 procent för EMC-marknaden de kommande åren. Det innebär en ökning från 1,5 miljarder dollar i fjol till 3,0 miljarder år 2006.
 
Siffran inbegriper alla typer av komponenter och material som används för skärmning liksom tjänster för testning enligt EMC-direktivet eller andra liknande föreskrifter.
 
De Europeiska länderna har varit drivande i arbetet med att införa regler för EMC, elektromagnetisk förenlighet. De asiatiska länderna är på väg att följa efter med EMC-lagstiftning vilket ytterligare ökar efterfrågan.
 
Komponenter, som packningar, tejper, elektriskt ledande färger liksom skärmning på kretskortsnivå, sålde för 558 miljoner dollar förra året. Den siffran förväntas stiga kraftigt till 1,752 miljarder dollar år 2006. Det är särskilt skärmning på kretskortsnivå som spås en stark tillväxt.
 
Marknaden för EMC-test växer långsammare. Den spås öka från 949 miljoner dollar 1999 till 1,241 miljarder dollar 2006.


Per Henricsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)