Det är en av grundtankarna när det talas om den "nätverksekonomi" som samhället nu sägs vara på väg in i. Det är också en av grundtankarna bakom Teamnord, ett nätverk av omkring 100 nordiska underleverantörer inom plast, mekanik och elektronik.
Norrtelje Elektronik var ett av 45 företag i den första kullen som nu blivit fullvärdiga deltagare. Runt tiotalet elektronikföretag är på väg in i den andra kullen. Nätverket ska även kunna erbjuda konstruktion.
För varje order ska de lämpliga företagen snabbt kunna sluta sig samman i en skräddarsydd allians.
- Vi siktar inte på att göra grejer billigt utan att göra grejer snabbt, säger initiativtagaren Per Rydgren som också coachar företag på väg in i nätverket.
Idén har han burit sedan han på åttiotalet var redaktör för plastbranschens tidning Plastforum. Då såg han hur liknande sammanslutningar fungerade i andra länder, bland annat i Tyskland.
- De här nätverken var förkrossande effektiva, säger Per Rydgren.
- Jag gick hem och skrek och grät och skrev i min tidning, men ingen verkade lyssna.
Per Rydgren räknar med att det finns ett tiotal liknande pooler i världen, men ingen i Norden. Teamnord kan samarbeta med de andra, tror han.
För kunderna - inte minst de nordiska storföretagen - ska Teamnord ge kortare ledtider och större resurser där de inte funnits tidigare. För leverantörerna bäddar det för hårdare nischning, men kräver också förmågan att gå in mycket tidigt i projektens utvecklingsfas.
Innan företaget blir fullvärdig medlem måste det följaktligen lära sig den gemensamma IT-plattformen, och få en duvning i "klustersamverkan", miljöanpassning och snabb prototypframtagning.
Dessutom finns ett gemensamt affärsregelverk som gör att företag inom nätverket på någon timme kan etablera en allians för att lämna offert på stora eller komplicerade uppdrag.
IT-lösningen kommer från WM-Data som också styr projektet. Syftet är att skapa något av ett virtuellt kontor. Var i världen man än sitter ska man kunna samarbeta som om man satt i samma hus, eller åtminstone så likt som möjligt. Forskare från KTH och Umeå följer det hela.
Enligt Per Rydgren handlar Teamnord om att stöpa om hela värdekedjan. Drivkraften är att systemtillverkare vill minska antalet under- leverantörer drastiskt, och att billig produktion ändå aldrig blir konkurrenskraftig i Sverige jämfört med exempelvis Polen.
I rask takt öppnar de stora bil- och systemtillverkarna internetbaserade handelssajter för kontakterna med sina leverantörer, något som kan slå hårt mot dem som inte är tillräckligt nischade. Det gäller att vara öppen för förändringar, tror han. Eventuell bruksanda är bara en belastning.
- Särskilt många unga företagare ser visionen att man jobbar i team över hela världen, säger han.
Per Rydgren vill inte att Teamnord ska jämföras med sådana nätverk som främst fungerar som forum för att utbyta erfarenheter och kunskaper, och som ofta är lokala - exempelvis Sweetnet och Nestor. De fyller en helt annan funktion, anser han.
Runt tio projekt har drivits i nätverket, men har setts som del av utbildningen. Nu är det redo att ta "skarpa" beställningar.
Copyright Elektroniktidningen