Distributionen har historiskt varit lönsam för Ericsson. Och trots ivriga försäkringar om motsatsen har koncerntillhörigheten onekligen gett en fördel gentemot konkurrenterna i många fall. Insynen i Ericssonprojekt torde vara större hos denna distributör än hos någon annan, och något hårdraget är det kanske just här som det största mervärdet finns. ändå kan man konstatera att verksamheten säljs billigt.
Brittiska Eurodis betalar bara 400 miljoner kronor för hela Ericssons komponentdistribution, som förra året omsatte cirka 1,1 miljard. Vinsten vill man inte avslöja. Men om Ericsson följt branschsnittet på 5- 8 procents marginal behövde Eurodis inte ens betala tio gånger vinsten för Sveriges näst största distributör.
En liten jämförelse: när Arrow och Avnet nyligen köpte tyska Veba fick man med samma antaganden betala sådär 20 - 30 gånger vinsten.
Kanske finns okända avtal om framtida distribution med i priset. Kanske hade Ericsson bråttom med affären, och var glad över att hitta en köpare. Kanske ville man värna om konkurrensläget genom att sälja till en aktör utan tidigare närvaro här.
Affären ser hur som helst ut som ett klipp för Eurodis.
Adam Edström